Hej!
Efter att ha läst din sons symptom, så låter det onekligen som att han har en cp-skada. Min son har diagnosen cp-skada och just hemiplegi eller hemipares som det också kallas. Precis som eran kille är han stel på höger sida. Han har stel arm, öppnar inte handen frivilligt och har en mindre stelhet i höger ben, främst fotleden.
Isaks skada upptäcktes vid 6-månderskontrollen. Eller ja dom upptäckte att det var något som inte stämde, så vi fick tid för en ny kontroll. Inte heller den kontrollen gick bra och då fick vi remiss till sjukgymnast. Sjukgymnasten såg direkt vad som var problemet, men för att få en diagnos så var vi tvungna att träffa en neurolog.
Eftersom att vår son och även din son är så liten så kommer ni troligtvis att få en diagnos efter att neurologen gjort som en vanlig läkarundersökning. Man gör inte magnetröntgen eller liknande på så små barn eftersom att deras hjärnor inte är färdigutvecklade. Och även om man senare gör en röntgen så visar det oftast inte var eller varför skadan uppstått. Vi vet inte varför Isak fått sin skada och kommer nog troligen inte att få veta det heller. Jag har inte haft några problem under min graviditet och inte heller några vid förlossningen.
Den hjälp vi har fått är att Isak en gång i veckan går på behandlingsbad. Han badar tillsammans med andra barn som har liknande skador. Det är fritt bad och sjukgymnasten är där och bistår en med hjälp och tips. Han träffar också sjukgymnasten uppe på torra land nån gång då och då. Då tittar hon hur han utvecklats och kommer med tips på hur vi ska träna hemma. Den mesta träningen sköter man hemma, genom massage och lek. Det blir som en del av vardagen helt enkelt. Sen kan man få hjälp med såna saker som när barnet ska börja på dagis, att personalen får utbildning och så. Man kan även få hjälp att söka vårdbidrag, då barn med funktionshinder oftast kräver mer omvårdnad än "vanliga" barn.
Vår son har ju en mild form av hemiplegi, så framtidsutsikterna ser ändå rätt goda ut. Han kommer troligen att kunna gå, men det dröjer nog. Barn med cp-skador är oftats lite sena i utvecklingen. Vår förhoppning är att Isak ska kunna använda sin arm så mycket som möjligt i vardagen, men vi vet inte hur det ser ut i framtiden. Det är nog det som är det mest frustrerande med att ha ett barn med funktionshinder, ingen kan säga säkert hur det kommer att bli i framtiden, utan det får tiden utvisa.
Hoppas du har fått lite av den information du sökte och att du inte blir helt skräckslagen av det jag har berättat. Om du har nåt mer du undrar över så är det bara att höra av dig, jag svara på frågorna så gott jag kan. Det är rätt nytt för oss också det här!
Kram och lycka till!