• Lioness

Sur och besviken på Kommunals a-kassa

Hej, är så lessen, besviken och sur så jag behöver skriva av mig lite.

Min man är med i Kommunal och jobbar som busschaufför. Då han är timanställd jobbar han olika timmar varje dag, det är alltså svårt att veta hur många timmar han ska fylla i på sitt a-kassekort. Detta bidrar till att vi alltid är sena med våra kort, gör det via internet vilket leder till att vi missar det enda datumet de har i månaden. (idiotiskt!)

Tacka vet jag Industrifacket där de betalar ut varje torsdag!!!

Fram tills nu har a-kassan varit vänliga och betalat ut trots att vi missat datumet. Min man pratade häromdagen med en tant och hon sa att det här är sista gången de betalar ut tidigare och gjorde nån anmärkning men sa att vi får pengarna på torsdag. Dagarna går och jag tittar med jämna mellanrum på hans a-kassa på internet men ser inget datum för utbetalningen av hans pengar. Jag ringde därför till a-kassan alldeles nyss och fick då reda på att nej han får pengarna den 21, alltså nästa vecka!!

Jag förklarade vad tanten sagt till min man men nej dom kommer nästa vecka. Jag blir så lessen, vi har en hög med räkningar som måste betalas vilket vi inte kan pga kommunals ovilja i att vilja hjälpa en av sina medlemmar med utbetalningen.

Visst, vi kan gissa oss till på ett ungefär hur många timmar han jobbar men då riskerar vi att antingen redovisa för få timmar och blir skyldiga att betala tillbaka eller för mycket och förlora en massa pengar.
    Jag funderar på att samla mod och ringa och skälla ut dom och kräva pengarna eftersom den där tanten lovade min man pengaran på torsdag.

Nån som vet vad jag kan göra?
    ALlt är välkommet!

Lioness

• Svar på tråden Sur och besviken på Kommunals a-kassa
  • Lioness

Tråkigt att se att det är 28 klick men ingen som har varken positivt eller negativt att säga.
    Jag går fortfarande i valet och kvalet om jag ska ringa upp dom igen och ställa dom mot väggen och fråga avrför dom ena dagen lovar tidigare utbetalning för att sen andra dagen säga att nej, det blir som vanligt. Mycket nyfiken på VARFÖR dom inte kan betala ut tidigare, om det är på grund av lathet, byråkrati eller nåt annat skäl. Speciellt när andra a-kassor betalar ut 1 gång i veckan.
    Förhoppningsvis får vi låna av min mans pappa och sen betala igen när vi väl får pengarna från a-kassan, om vi nu får dom...

Någon som vet hur man gör för att byta fack och a-kassa?

Lioness

• Jefa

Jag kanske har fel, men när jag kryssat i så har det alltid varit en del tid mellan sista datumet och utbetalning, alltså så om man fyller i samma dag så kommer det med?
    Jag jobbar själv på timmar och vet hur svårt det är med hur mycket man jobbar.

Ang pengarna så tror jag inte ni kommer få dem tidigare. Hoppas det löser sig!

• kobra

jag jobbar ochså timmar i kommunal och jag vet ju exakt vad jag har jobbat när jag ska skicka iväg kortet, jag fyller i tvåveckors kort på nätet, har din man nåt annat system? för är det samma som jag har så förstår jag inte problemet riktigt.

• Lioness

Jefa - hängde inte riktigt med på vad du menade med;

"Jag kanske har fel, men när jag kryssat i så har det alltid varit en del tid mellan sista datumet och utbetalning, alltså så om man fyller i samma dag så kommer det med?"

Nej, jag tror inte heller att vi får pengarna tidigare, tragiskt att dom kan vara så icke serviceminded bara. Tänker inte på att vi kan ha räkningar som ligger på hög utan håller stenhårt i sina pengar och vill helst inte betala ut dom alls...
    Detta trots att det är våra pengar som vi betalat in med löner och avgifter!
    Orkar inte bry mig längre, blir bara lessen och besviken på a-kassan. Tack gud är min så mycket bättre!!

Lioness

• Jefa

Säg att jag fyller i sista veckan nu på söndag (och har fyllt i förra veckan). Jag kryssar i sista rutan på söndag och skickar iväg direkt på internet eller på måndagen på posten, då får Akassan detta så att det kommer med på nästa utbetalning

• kobra

det blir ju som en löneutbetalning när det kommer i slutet av månaden, det är ju då som räkningar ändå ska betalas. hoppas det går på nåt vis ändå

• Jefa

Gillar dem fö inte heller. De sa att jag efter 6 månader skulle få ersättning efter mina timjobb. "Kanon" tänkte vi och vågade satsa på ett hus. När vi köpt huset säger de "Nej, så är det inte". när jag ifrågarsätter varför de inte säger samma saker och hurvida de kan sina jobb får jag svar tillbaka att "Ja, men dte är ju inte alltid vi är koncentrerade när vi pratar med er. Så det händer ju att vi svarar fel"

• Lioness

Kobra - jo han vet på ett ungefär hur mycket han jobbar, problemet är att han inte riktigt vet vad han ska räkna med och inte räkna med, det blir klarare på lönespecen. Det blir en del tomkörning m.m. som är svårt att veta hur han ska räkna. Han får väl ta och ringa sina chefer varje gång han är osäker tyvärr.

Ja, det där med 2 veckors kort irriterar mig oxå, varför kan man inte få redovisa vecka för vecka eller ännu bättre dag för dag, men nej, det blir ju för mycket jobb för dom stackarna... *ja, jag är sur*

Lioness

• Tinnie

Hmm.. tanken som slog mig, har de gjort en notering om det att pengarna skulle betalas ut! Så borde man rimligen kunna hänvisa till den och be att personen läser anteckningen. Jag förstår att du är ruskigt sur, det skulle nog även jag ha varit!! Men föga hjälper det att ringa och skälla, då möts du troligen av ännu mindre vilja att hjälpa, jag tror att du vinner mer på att ringa upp igen och vara "överdrivet" trevlig och påtala vilken situation ni sitter i.

~~Bara mina tankar!!~~

• Lioness

Jefa - VA??? Erkänner dom det åxå...! Varför är jag inte förvånad... Ska man verkligen behöva fråga; Lyssnar du nu extra noga...? Snacka om att inte sköta sitt jobb!

Kobra - Det som är problemet att vi hitills har väntat på hans lönespec och sen skickar in korten då vi inte vill riskera att bli återbetalningskyldiga eller förlora pengar. Men det får vi nu ändra på eftersom dom har noterat i sina viktiga papper att det inte blir några fler tidiga utbetalningar... *morr*

• Jefa
    Men om han skriver samma dag han kommer hem från jobbet så måste han ju veta hur många timmar han jobbat? Varför vänta tills lönespecen kommer?
    Tycker ändå de vart snälla som gjort så mot er vid tidigare tillfällen. Men tänk om fler gjorde så, det hade ju inte gått
  • Lioness

Tinnie - Jo jag vet, men ibland är det svårt att vara vänlig. Jag har inte ringt än, känns som om att det inte kommer hjälpa iallafall. Den killen jag pratade med läste innantill och där stod det betalas ut den 21 april.
    Jag ska ta en varm och skön dusch å lugna ner mig lite, får se hur jag ska göra. Egentligen är det ju inte mitt problem utan maken som ska ringa och bråk... nej prata med dom, men han vägrar tyvärr. *suck*

Tack för alla svar!

Lioness

• Lioness

Jefa - jo vi får ta och göra nåt liknande sånt där.
    Som jag skrev tidigare så förstår jag inte varför dom som många andra a-kassor inte kan betala ut VARJE vecka istället, då hade det här problemet inte uppstått!

Men men, vi har lärt oss en läxa och ska se om vi kanske kan byta fack till ett annat, ganska less på kommunal över huvudtaget. Sen får min man försöka räkna på hur många timmar han jobbar varje dag och hoppas att det stämmer med vad hans arbetsgivare redovisar.

Lioness

• Ronja80

Förstår att det känns jobbigt att inte kunna betala sin räkningar och planera sin ekonomi. Kanske är fräckt att fråga men Varför ringer du sådana samtal åt din man? Jag hade blivit vansinnig om min sambo ringde åt mig.

• norpan10

Har han inte tim kort på jobbet? Kan han inte prata med sin chef om problemet och få hjälp att få lönespec ca 1 vecka tidigare? Det skulle ju underlätta både för er och akassan. Och då slipper du/ni vara sura på akassan och deras idioti... ;) Och jag kan glädja dig att det är inte bara komunalakassa som kan vara idioter när det gäller utbetalningar och telefoni. Handels har inte varit så vidare goa mot mig lika så med hotell och restaurang.

Hoppas att det löser sig för dig/er

Livet är underbart om man gör det underbart...
  • Lioness

Ronja80 - jo jag kan hålla med om att det känns lite konstigt att jag ska ringa åt honom, men tyvärr vägrade han ringa och jag behövde veta om vi verkligen fick pengarna på torsdag eller inte då det inte stod nåt på deras hemsida.
    I vår familj brukar det vara jag som sköter ekonomin och alla jobbiga samtal. Jag ska bla ringa till ägaren till vår hund som vi är fodervärd åt, det vägrar nämligen min något barnsliga man göra, han vill inte ens träffa honom... *suck*

norpan - ja förhoppningsvis kan hans jobb göra det, men problemet är att han jobbar på ett litet bussföretag där bara EN persona sköter lönerna, är hon sjuk så skjuts allas löner fram. Hur korkat som helst att allt står å faller på en person, men jag hoppas att det här löser sig för framtiden. Jobbigt nog att behöva pussla och dona varje månad för att få pengarna att gå ihop!

Nej, dags för lunch!

Lioness

Svar på tråden Sur och besviken på Kommunals a-kassa