tips på kalla maträtter!!
Jag vill ha tips på kalla rätter till matlådan! Någon som har nån ide förutom sallader??
kramis
Jag vill ha tips på kalla rätter till matlådan! Någon som har nån ide förutom sallader??
kramis
Broccolipaj
8 bitar
Ugn 200°
3 ½ dl vetemjöl
100 g margarin
2 msk parmesanost
1 krm salt eller örtsalt
1 äggula
2-3 msk kallt vatten
Fyllning
ca 250 g broccolibuketter
140 g magert bacon
2 gula lökar
1 dl stark ost i tärningar
3 dl vispgrädde
3 krm salt
svartpeppar, chilipeppar
Hacka samman mjöl och margarin för hand eller i matberedare. Tillsätt parmesanost, salt, äggula och vatten till en smidig deg. Slå plast om och låt degen vila kallt ca 60 minuter.
Koka broccolin knappt färdig, låt rinna av och svalna. Skär baconskivorna i små bitar och stek dem knapriga. Låt svalna på papper. Skär löken i klyftor och låt den mjukna i lite baconfett eller margarin, låt även löken svalna. Vispa ihop ägg och grädde med salt och peppar.
Kavla eller tryck ut degen så att den täcker en form med löstagbar kant, ca 24 cm.
Fördela broccoli, bacon, lök och osttärningar i pajskalet och häll över äggstanningen. Grädda pajen på nedersta falsen på 200° 40-45 minuter. Känn att den stannat mitt i. Servera pajen avsvalnad eller lätt uppvärmd.
Du kän göra pajen helt vegetarisk. Uteslut då bacon och tillsätt en påse grovhackade valnötter.
Kycklingpaj
4 personer
Ugn 200°
1 sats pajdeg
2 kycklingfiléer
1 msk smör
1 röd paprika
1 gul lök
1 broccolihuvud
1-2 msk fransk ljus senap
1 tsk sambal oelek
3 ägg
3 dl grädde
2 dl riven ost
salt och peppar
Gör pajskalet enligt recept. Skär kycklingen i mindre bitar och stek dem gyllen bruna i smöret.
Skiva paprikan och löken. Dela broccolihuvudet i buketter och förväll dem i lättsaltat vatten. Häll bort vattnet. Sätt ugnen på 200ºC. Fördela kycklingen och grönsakerna i pajskalet.
Blanda samman senapen, sambal oeleken, äggen, grädden och osten i en bunke. Salta och peppra.
Häll blandningen i pajskalet och grädda i ugnen i 45 minuter.
Låt pajen svalna och servera med en sallad med exempelvis lite melon.
Pajdeg:
150 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk iskallt vatten
Blanda ihop alla ingredienserna till pajdegen, gärna i en matberedare.
Tryck ut degen i en pajform med cirka 23 cm i diameter, ställ formen i frysen. Sätt ugnen på 200ºC.
Förgrädda pajskalet i ugnen i 5-10 minuter.
Kycklingpaj
4 pers
Ugn 200°
Deg:
2 ½ dl vetemjöl
75 g kallt smör
3/4 dl kesella gourmet
en form med löstagbar kant, ca 21 cm i diameter
Fyllning:
ca 50 g torkade tomater
350 g grillat eller kokt kycklingkött
75 g gröna oliver
1 klyfta vitlök
1 krm rosmarin
100 g riven färsk parmesanost
3 ägg
1 3/4 dl kesella gourmet
1 ½ dl vispgrädde
Blanda vetemjöl, smör i bitar och kesella i en matberedare och kör till en deg. Tryck ut degen i ett jämnt lager i botten och upp på kanterna av formen. Ställ i kylen minst 30 min.
Lägg tomaterna i blöt i ljummet vatten ca 30 min.
Skär kycklingköttet i bitar och blanda det i en skål med delade, urkärnade oliver, finhackad vitlök, rosmarin och grovt riven parmesan. Skär tomaterna i bitar och blanda ner dem.
Lägg blandningen i formen med pajdeg.
Vispa samman ägg, kesella och grädde och häll över pajen. Grädda i undre halvan av ugnen ca 40 min.
Låt vila ca 10 min före servering.
Chiliburgare
150 g ren nötfärs
1 msk chilisås
2 msk vatten
1/2 tsk salt
svartpeppar
hackad färsk chilifrukt (eller chilipeppar)
1/2 msk olja
Tillbehör
2 pitabröd
60 g isbergssallat
60 g saltgruka
1 rödlök
1 tomat
2 port
Chiliburgarna serveras i pitabröd med tillbehör. Pitabröden kan köpas färdiga eller bakas hemma..
Gör i ordning tillbehören.
Riv salladen i bitar, skiva saltgurkan, skär löken i ringar och tomaten i skivor.
Rör ihop nötfärsen med tomatpuré, vatten, salt och peppar.
Tillsätt hackad chili eller chilipeppar efter smak.
Forma färsen till två stora biffar. Bryn dem i teflonpanna i en aning olja.
Servera chiliburgarna och tillbehören i pitabröd.
Pitabröden kan inte bara fyllas med chiliburgare. Det går också bra att lägga i t ex köttfärsröra och sallad eller någon rest som man har i kylskåpet.
Det är behändigt att ha några pitabröd i frysen.
Wraps med rostbiff
4 port.
4 tunnbröd
6 kokta, kalla potatisar, i tunna skivor eller mosade
1 kruka rucola
6-8 skivor rostbiff, ca 300 g
4 msk rostad lök
ca 2 dl solrosskott
CURRYDRESSING:
1 dl crème fraiche
1 dl gräddfil
ca 1 tsk curry, gärna stark
1 krm salt
1 finhackat äpple
Blanda ingredienserna till currydressingen, smaka av och tillsätt ev mera curry.
Lägg ut brödet. Fördela potatis, rucolablad, rostbiff, lök och solrosskott på brödet. Ringla currydressingen över. Vik eller rulla ihop brödet.
annan mat...
baguette m olika fyllningar
kassler
rostbiff
kalkon
kycklingfilé
pastasallad
tonfisk
fisk, både gravad o inkokt, rökt mm
skaldjur
ägg, kokt
potatissallader, både m majonäs o vinegrett