• HelenaMaria

Nedmontering av flaggstång

Jag och min sambo ska snart flytta in i huset vi köpt, men vi har ett problem. På tomten står en gammal och rutten flaggstång som verkar helt livsfarlig och som säkert kan blåsa ner över huset vilken dag som helst. På översta delen har hackspettar under årens lopp gjort stången ihålig och det är stora sprickor i den.

Vad göra? Någon flaggstångsexpert som kan hjälpa oss?

• Svar på tråden Nedmontering av flaggstång
  • Jenny S

Är den cementerad fast i grunden???
    Isf är det väl "bara" att skruva loss den, fälla den och använda som bränne??

• HelenaMaria

Hej och tack för svaret!

Jag tror att den har rostat fast så vi kan inte fälla den. I alla fall sa hussäljarna att det var så. Vi vågar nog inte försöka få ner den själva eftersom den är så dålig. Fäller vi den kan vi antingen välja att fälla den över taket eller över en rhododendron och ett äppelträd... Vi måste komma på ett annat sätt och jag undrra om det kan finnas någon firma man kan anlita?

Men visst ska vi elda med den sedan!

• Jenny S

Inte över taket iaf!

Ring och hör med de firmor som sätter upp flaggstänger. De borde ju också kunna hjälpa er med en nermontering!

• Cuthalion

Pappa drog lite i linan för att se hur stabil flaggstången var. Den gick av på mitten och höll på att ställa till med en massa elände. Så gör _inte_ så

• HelenaMaria

Cinzano: Precis vad jag är rädd för! Vi ska nog inte ge oss på det själva.

Tack för tipsen!

• koje

Låna en skylift och försök såga ner den.

Svar på tråden Nedmontering av flaggstång