• midsommar 2006

tvätta med tryckknapparna stängda eller ej?

Undrar om man ska tvätta babykläder med tryckknapparna stängda för att det ska slita så lite som möjligt på dem?

• Svar på tråden tvätta med tryckknapparna stängda eller ej?
  • Harlots House

Bättre i så fall att tvätta i tvättpåse kanske?

• barn i USA

Generellt är väl att man alltid ska tvätta kläder "stängda" Alltså dragkedjor uppdragna och kanppar knäppta osv. Jag tor inte att det påverkar slitageet åt varken det ena eller andra hållet om knapparna är stängda eller inte.

• Lallara

Den regel jag fått "lära mig" är att knappar ska vara uppknäppta och dragkedjor uppdragna. Detta för att slita så lite som möjligt på "stänganordningen".

• morre

Va roligt när du ställer en fråga o får helt olika svar! Jag skulle nog tvättat med öppna första gången när de är nyköpta o sen tvättat med stängda.

• verlon

Jag har också lärt mig dragkedjor stängda och knappar öppna. Men hur det är med tryckknappar vet jag inte. Jag brukar ha dem öppna/stängda beroende på hur de är lagda i tvättkorgen.

• Pimz

Jag brukar tvätta både med stängda och öppna. Det är däremot smart att knäppa upp dem när man tar ut dem ur maskinen. Har varit med om att tryckknappar som varit stängda i maskinen och sedan torkat med stängda har rostat.
    F.ö tror jag inte att det sliter att tvätta med öppna knappar. Det är nog mer dragkedjor som kan ta skada isf...

• snysop

Jag tvättar med stängda och så drar jag i kläderna när de är våta också. Inte ens bodysarna från GeKås har blivit sneda och hemska som vissa annars kan bli.

• midsommar 2006

Jaa, vad ska man tro. Jag har lärt mig att både knappar och dragkedjor ska vara stängda, men sen blev jag osäker på om det gällde något speciellt för just tryckknappar. kul att höra att alla har olika åsikter. Jag var in idag på HM och en liten butik med bara barnkläder för att få "proffsens" svar, men de visste inte heller och hade aldrig fått frågan tidigare:) Pimz: - Vad bra att jag fick veta att de kan rosta - det hade jag inte tänkt på.

Svar på tråden tvätta med tryckknapparna stängda eller ej?