• JosefinU

Försvarets "vara eller icke vara"

Det här är "knäck-fråga" i mitt eget huvud, så jag skulle verkligen behöva lite input. För jag vet verkligen inte vad jag tycker egentligen. Man kan vända och vrida på allt i alla riktningar:

Behöver vi ha nåt försvar överhuvudtaget? Och hur ska det i så fall se ut?
    Det sparas ju friskt på försvaret nu för tiden. Är det rätt? Hur mycket kan man spara in på det utan att tappa möjligheten för att försvara? Man kan ju inte spara in i oändligheten utan att försvarets effektivitet går ner. Hur väger man kostnaderna för det mot resten av statens utgifter? Hur viktigt ÄR det med just försvaret jämfört med ex sjukvården?

Vad säger ni om sveriges försvar? Utsvävningar i olika riktningar är mer än tillåtet.

• Svar på tråden Försvarets "vara eller icke vara"
  • krut larsson

Det där har jag också tänkt en del på. Å ena sidan känns det väldigt onödigt att satsa pengar på något som förmodligen (...) aldrig kommer att behöva användas, å andra sidan tycker jag att OM man nu ska ha ett försvar så måste det vara så starkt att landet faktiskt kan försvaras. Jag har ingen erfarenhet av hur det svenska försvaret fungerar och vet därför inte om vi har någon möjlighet att spara ytterligare pengar och fortfarande ha ett väl fungerande försvar. Min lekmannamässiga åsikt är dock att det finns viktigare saker att satsa pengar på än ett försvar som förmodligen och förhoppningsvis aldrig kommer att behöva användas. Antar dock att frågan i själva verket är betydligt mer komplex än så...och att det kanske även finns internationella hänsyn att ta.

• pups

men?
    sverige använder sitt försvar jättemycket ju!
    massor med folk som gör FN-tjänst tex...

• morotsland

Fast mest är det ju en lekstuga för män med machokomplex. Jag tycker: gör om allmän värnplikt till att gälla alla, tjejer och killar, men utan den strikt militära inriktningen. Det kan vara mer vård, räddnigstjänst och andra saker som det faktiskt vore bra om alla kunde. Behåll en liten militär styrka som kan hjälpa till i FN:s fredsbevarande insatser. Och slopa resten, pengarna kan användas till bättre saker. Nåt reellt hot finns inte mot Sverige idag (förutom sånt som militären håller på med som översvämningar, terrorhot etc, och det är det ju eg. märkligt att militären gör) och även om det fanns det är den traditionella sortens krig ett överspelat kapitel i västvärlden.

• JosefinU

Ja "lumpen" för killar OCh tjejer! I tyskland får killarna välja: militärtjänst eller civiltjänst. Och min kille gjorde civiltjänst. Han åkte runt till gamla människor och hjälpte de, en form av hemtjänst. Och han gick ner typ 15 kg det året och lärde sig SÅÅ mycket för livet! Han stötte på saker och svårigheter som han aldrig skulle ha stött på annars. Så: samhället får jobbinsats (fast man betalar ju lite för den, om det motsvarar lumpen, men får ju mer tillbaks än från militär tjänst), han lär sig en massa saker och han slipper den militära tjänsten.

Jag tycker det låter bra! Och så skulle man ju kunna ha här också. Och det är ju nåt som tjejer kan göra också. Att det skulle bara vara killar vore ju fel.

• jonk

Kul att se att det är fler än jag som tycker att det ska vara både tjejer och killar som mönstrar. Däremot så håller jag inte med om att vi kan slopa försvaret. Läs EUs regler om försvar mm som vi skrivit på... Vi ska faktiskt ställa upp med en hel del även om våra politiker säger en massa svammel i media. Kolla in vad som skulle ske om vi gick med i någon annan försvarsorganisation som tex NATO... Hur mycket skulle vi få bestämma själv då???

Om vi ska ha ett försvar, som jag tycker att vi ska ha, så är det bästa att vi får bestämma själv över hur mycket pengar som ska gå dit, vart vi väljer att ställa upp internationellt samt att hjälpa polis mm vid katastrofer typ översvämmningar mm. Att lägga mer och emr av detta ansvar på EUförsvarssamarbete mm mm gör bara att vi får mindre att säga till om.

• JosefinU

Du är alltså mot NATO? Och för ett svenskt försvar.

Jag tycker att det är självklart att vi måste kunna ställa upp fredsbevarande trupper. Men undrar hur mycket man måste träna de, dvs hur mycket militära resurser behövs då för att fortfarande utbildningen ska bli bra?

• jonk

Varför skulle man inte kunna vara emot NATO och för sitt eget??Jag gillar tanken på ett fritt eget bestämmande Sverige än en militärsammanslutning där man kan få svårt att få sin röst hörd. Jag är ingen krigshetsare för det..

Jag tror att man redan idag har nått miniminivå när det gäller utbildning. Vissa saker måste nötas in och inte slarvas över.. Det är ju en helt annan verklighet när man väl är ute i ett annat land än att vara hemma. Till exempel För att kunna ha dessa sk snabbinsatsstyrkor till EU redo måste det finnas tillräckligt med personal att sätta in och då räcker det inte bara med ett fåtal personer det måste finnas folk som kan byta av. Usch vad det blev lång men men

Hur som helst kul att du vill veta lite om både försvar och annat men ett sådant här forum är nog inte det bästa när det gäller att få fram fakta... inte dagspressen heller...

• JosefinU

Jag förväntar mig ingen fakta här - utan personers åsikter jonk!

Jag vill inte att vi ska gå med i NATO heller om du undrar. Och inte heller EU-försvarsmakten (ökad centralisering). Jag tror att du missförstod mig där Jag är definitivt för svenskt självbestämmande.

Det känns ju som om ska man ha nåt mer "gammaldags" försvar kan det inte vara hur litet som helst. Då är det ju bortkastade pengar. Och hur ser hotbilden ut? Det är snarare "cyber-hot" och terrorism.

• jonk

Ja ja vi är alla olika och tur är väl det... fast jag ser inte vitsen med att slänga ut en tråd om något bara för att se vad som händer.. En rejäl diskussion om något intressant ämne är roligare.

• JosefinU

Ja men jag tycker ju att det här är intressant! Det är nåt som jag inte har diskuterat särskilt mycket nånsin, och skulle vilja bolla lite tankar med någon om. Men jag är ju inte helt förvånad över att inte många vill diskutera det på en sida som denna. Här ska man slänga in "varför är barnaga fel?" och så får man 100 svar inom loppet av den timme. Eller "varför ska pappan var hemma med barnen?". Men jag känner inte att jag bara vill skriva nåt bara för att provocera, och det är ju ingen tävling i "flest svar". Det gör andra så bra redan.

Jag vill diskutera det jag tycker är intressant. Sen kan ju folk bara välja bort de trådar de inte är intresserade av. Du behöver ju inte heller svara, bara för att vara artig.

Svar på tråden Försvarets "vara eller icke vara"