• soso

Olja eller lacka golvet

Vi ska slipa våra furugolv som är trista, men vi kan inte bestämma oss för om vi ska olja eller lacka det efteråt. Någon här som har tips och rekommendationer på för och nackdelar med de olika alternativen?

Vi vill gärna att golven ska bli och förbli ljusa, alltså inte gulna som furugolv gör, så ett alternativ är att luta och (vit-)olja golvet. Det är det vi tycker är snyggast men vi är oroliga för att ett oljat golv ska kräva för mycket underhållsarbete (det är så lätt att det inte blir gjort).

Det andra alternativet som vi fått är att vitbetsa och sedan lacka. Men hur bra blir det? Lack ger ju inte heller samma känsla (tycker vi) men det kräver ju mindre underhåll.

Tydligen ska man inte luta och lacka, någon som vet varför och vad som kan hända?

Hur resonerar ni? Det är sov och vardagsrum som vi ska fixa till.

Många funderingar, hoppas på att någon har något bra tips :).

• Svar på tråden Olja eller lacka golvet
  • Jennie Brunflo

Jag som är lite slö hade inte oljat golven....det kräver ju underhåll, så är det ju bara.

Fördelen är ju att i ett sovrum är det ju inte så mycket att underhålla....men det måste ju ändå göras.

• turia

sovrum går ju bara olja...där e det så lite slitage,,
    men ett kök ska ju tåla både vatten o lek...skulle lacka där

• MuminMy

numera finns en mattlack som gör att golven ser oljade ut fast de har samma skydd som ett lackat golv - det bästa av båda världar, det går ju alltid att blanda i lite vitt pigment i lacken för att undvika "gulnande"

/my - sjalmamma och effellare
  • Fruxo

min man kan svara bättre på sånt än jag men skall försöka svara som han har förkalarat för mig, vi har lutat vårat furugolv på landet för att om man lackar det så blir det en kall yta man stänger in "värmen" i golvet. vi skall bara luta golven inte vit olja dom det skall räcka för att golven inte skall bli gula.

en lackad yte e ju mer tålig, slitstark men lutad el oljad ser snyggare ut tycker jag.

• gemelli

Vi valde mattlack med lite vitt pigmet i till våra köksgolv. Blev jättefint, ser ut som oljat men mkt slittåligare...

• Monstermamman

Jag skulle precis säga samma sak som MuminMy.

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • Jitterbaggen

Oljar man golven så blir det spår, alltså gångar där man går mest och så måste det underhållas. Och hur ofta oljar man om golven när det står fullt med möbler överallt.

Vi ska slipa vårt golv nu och har också funderat på hur vi ska göra. Men vi har kommit fram till att lacka golvet med matt lack. Men vad är det för skillnad på att lägga i vitt pigment och inte göra det???

• MuminMy

jitterbaggen: utan vitt pigment kommer golvet att ändra färg, ek blir gulare te.x. med lite vitt pigment i minskar man den effekten och golvet håller sig mer så som det ser ut när det är nyslipat.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • soso

MuminMy: intressant med vitt pigment i lacken. För det är just att det gulnar som vi vill "undvika". Kan du förklara hur det ser ut lite mer, för det funderar jag på? Gulnar inte golvet under lacken ändå? Fast tanken är väl att det inte syns lika mycket när det gulnar gissar jag? Ser det naturligt ut? Eller ser det ut som det vita är ovanpå träet? Om du förstår vad jag menar... (flummigt, det är svårt det här tycker jag).

• MuminMy

soso: tycker ni ska kontakta en golvhandlare och diskutera med dem, det krävs ju lite kunskap att blanda precis rätt mängd pigment i lacken... och där kan ni också få se lite olika varianter ( i alla fall hos en välsorterad), men det är att det gula ska synas mindre som är vitsen... Jag tycker det ser bra ut, personligen gillar jag naturlig åldring hos trä men det är klart att det är ursnyggt när det är nytt också...

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Yppop

Vi har lutat golv och det är jättefint men totalt opraktiskt! Man får börja med att ta bort fläckar med Trä-rens, sen ska man torka bort det med vatten, sen ska det torka och sen måste man mätta träet igen med såpa. Flera timmars jobb med andra ord...

Nu när vi ska få barn så tänker vi slipa och lacka med mattlack med vitt pigment, i alla fall i barnrummet, hall och kök till att börja med. Det tror jag blir både snyggt och praktiskt! Man lär nog behöva kunna "svabba" av golven rätt ofta...

Svar på tråden Olja eller lacka golvet