• Hanakana

Hur mycket äter era 5-månaders bebisar (och vad förutom ersättningen)???

Vår lilla dotter som nästan är 5-månader äter så lite fortfarande.
    Vi har börjat med smakportioner av Potatis/majs eller potatis/blomkålspuréer.
    Så här äter hon dagligen:
    04.00: 100 ml Semper Babysemp
    08.00-08.30: Semper risgröt med äpple/mango. Oftast inte en hel portion,
    snarare orkar hon bara äta halva mängden. 50 ml Babysemp (i bästa fall).
    13.00: Barnmatsburk av grönsakspuréer, det brukar gå ned en hel burk
    faktiskt numera. 50 ml Babysemp (i bästa fall).
    17.00-17.30: Semper risgröt med äpple/mango. Då inte heller hela portionen.
    50 ml Babysemp (i bästa fall).
    22.00: 100 ml Babysemp.

Jag tycker att det verkar lite mat/ersättning jämfört med vad ni andra har skrivit...
    När jag har provat att ge mat lite oftare (typ 08.00, 12.00, 16.00 så har hon
    tyvärr spytt upp all mat (allt det nya man har gett henne + den gamla maten).
    Men numera brukar det iallafall gå hyfsat bra med smakportiionerna av grönsakspuréerna. Och hon brukar gilla gröten också (iallafall i början, sen blir hon mätt
    ganska så fort...).

Kan tillägga att hon föddes ca 1 månad för tidigt och att hon är ganska liten till växten fortfarande. Hon vägde senast ca 5400 gram.

• Svar på tråden Hur mycket äter era 5-månaders bebisar (och vad förutom ersättningen)???
  • Diamond

hej hej... min son som e lite drygt fem månader äter ungefär såhär:
    ammar honom vid ca 7, 9 ,12, 14, 17, 19.30
    Smakportioner har vi börjat med och de brukar han få vid 12 eller 14.
    Han äter kanske en halv burk ungefär....

• Emster

Min dotter är 5 månader och 5 dagar och äter oftast såhär ungefär:

03.00 100 ml BabyPlus
    10.00 120 ml
    13.00 80 ml
    17.00 100 ml
    19.00 80 ml
    21.30 120 ml

Alltså sammanlagt ungefär 600ml. Om vi har varit på babysim eller nåt så äter hon lite mer den dagen.
    Hon har inte börjat äta något annat. Hon är väldigt aktiv och rörlig, igång hela tiden, och väger nästan 8 kg. Jag fattar verkligen inte var hon får energin ifrån eftersom hon äter så lite men det verkar ju gå bra ändå!

• Nikki75

Jag kan säga såhär: Jag har två barn, och de har varit totalt olika i hur mycket de ätit. Tjejen har iofs alltid ätit det mesta, men pyttesmå portioner. Gossen vräker i sig, och ändå är båda barnen ganska normalstora. Barn har så grymt olika aptit och kräver så himla olika vad gäller storleken på portionerna, så det går inte att jämföra. Ville bara poängtera det.

• Goldie

Hej! Min lille kille är 4,5 månader. Jag tycker att det är jättesvårt att veta hur mycket och hur ofta man ska ge, men jag gör så här just nu:

04.30 Ammar
    08.30 Ammar + 1-2 skedar katrinplommonpure
    11.30 Smakportion (ca 2 matskedar) havregröt eller grönskakspure + Ammar
    15.00 Ammar
    18.00 Ammar
    20.30 200-220 ml BabyPlus

tjing!

• axnni

Hej! Min dotter är 5 mån och 5 dagar

06.00 100 ml babyplus
    08.00 havregröt (3msk pulver 4msk vatten) + 30 ml babyplus
    11.00 ca 100 ml babyplus
    14.00 smakportion ca 3 - 4 msk + ca 60 ml babyplus
    17.00 ca 100 ml babyplus
    19.00 ca 200 ml babyplus

Tycker det är svårt att veta hur mycket man ska ge. Förr åt hon vid varje mål ca 200 ml men det går inte nu. Får lita på att hon äter det hon behöver...

• Hanakana

Vad jag ser så brukar ni ge era små bebisar mat ganska så ofta! Jag skulle jättegärna vilja göra det till vår dotter också, men det går tyvärr inte. Då spyr hon upp allt som hon fått + allt från förra måltiden...

• BlueBlue

Min dotter är 6 månader och hon har nu slutat helt med ersättning. Hon äter välling morgon och kväll, gröt som ett mellanmål samt 1 burk mat plus ½ burk frukt till lunch och middag.

• Trikarn

Korall 4½månad äter

Frukost 07.30 1½dl gröt + fruktpuree samt dricker vatten

Lunch 10.30 En hel burk med mat samt en halv burk puree samt dricker vatten

mellis 13.45 Drciker ca 200ml ersättning ( 2 skopr välling, 2 skopor ersättning)

kvällsmat 17.30 1½ dl gröt samt päronpuree och dricker vatten till

18.30 150ml ersättning ( som ovan)

22.00 230 ml välling ( 3 skopor välling + 1 skopa ersättning)

ca 04.00 50ml ersättning

• Trikarn

Kan tillägga att jag bergänsar matintaget då hon aldrig blir mätt.......

• Hanakana

Trikarn:Var glad du för att ditt barn äter!!! Jag skulle bli jätteglad om min dotter åt hälften så mycket som din...

• Trikarn

mamma72. hon skulle kunna äta en 2dl gröt om hon fich och mera mat likaså, men bvc tanten tycker att hon redan äter lite väl mkt vanlig mat.....

• Krysantemum

Ja, herregud..
    Stoppar era barn när de är mätta?
    Det tror jag Lucas har gjort en gång..
    Men jag vet han har fått tillräckligt när han spyr efteråt...

• Krysantemum
    Känns som han ibland kan äta hur mycket som helst. När sen flaskan är slut, blir han jätte ledsen. Och då va det 220 ml ersättning.
    Ska se sen när ersättningen e slut och vi övergår till vällingen vad han tycker om den.
    Ger den mer mättnad tro?
  • Trikarn

krystantemun..Inge stopp i min tös inte..bara gapar efter mer ..iallf när det gäller mat..roligt att få saker på sked juh =)

• Trikarn

Krysantemum..asså ( skiter i BVC) jag ger 50/50 välling ersättning under dagen ocg sedan vid 22.00 får hon 70/30 bara ersättning och jag skulle få mata henn 1gg i timmen..

• Mickis74

Kommer inte ihåg hur mycket ersättning det var i flaskan...men såhär åt våra...

Morgon: ersättning

Lunch: 5 eller 6 månadersburk, halv burk fruktpure, vatten

Middag: gröt, halv burk fruktpure och vatten

Kväll: ersättning

• Träz

Jag ger min dotter mild havre välling ca 4-5 gånger/dag, då hon brukar äta ungefär 200 ml... och så får hon lite "vanlig" mat vid middagen..
    hon brukar äta en hel liten burk med mat...

• Stjärnstopp

Hej!!
    Min dotter är 5 mån och väger 5400. Hon äter nan 2 ca 5 ggr / dygn. Då äter hon allt från 80ml till 150. Men sammanlagt brukar det bli en 700ml/ dygn. Hennes viktuppgång är ca 100g i v. Har börjat med smakport en g per dag. I övrigt kräks hon massor. På BVC säger de att hennes kurva ser bra ut, nästan på nedre strecket, men följer ändå sin kurva. Jag får helt enkelt lita på det och försöka sluta vara så förbaskat nojjig. Svårt!!!

• myskatt

Tilde är 5 månader idag och äter såhär:
    04.00 200-240 ml SemperPlus
    09.00-10.00 200 ml SemperPlus
    14.00 ½ liten burk kött/grönsakspure
    18.00 1 portion gröt på 1 dl vatten
    19.00 150 ml SemperPlus

Mullig mamma till Tilde ♀
  • Trikarn

Korall har nu fylllt 5 mån och äter numera:

07.30 2portioner gröt

10.30 1 burk mat + en lite desser fruktmos

13.40 150ml välling

17.30 2port gröt

19.00 läggdags och 100ml välling

22.00  300ml välling

samt dricker en massa vatten under dagen...

Svar på tråden Hur mycket äter era 5-månaders bebisar (och vad förutom ersättningen)???