framkalla hemma i eget fotolabb?
Någon mer än jag som är intresserad av det?
Jag håller nu på och spar ihop till mitt alldeles egna, kostar sprillans nytt med allt som behövs 5000 kr...
vore kul om jag inte var ensam om mitt intresse...=0)
Någon mer än jag som är intresserad av det?
Jag håller nu på och spar ihop till mitt alldeles egna, kostar sprillans nytt med allt som behövs 5000 kr...
vore kul om jag inte var ensam om mitt intresse...=0)
Zweet
Åhh jag önskar verkligen att jag hade haft utrymmet och ekonomin till det. Kan inte så mycket men pappa är duktig (enligt mig och många ) hobbyfotograf och hade eget fotolabb hemma när vi var mindre och bodde i ett hus med utrymmet, och jag älskade att hänga där inne i mörkret när han höll på.
Läste en kurs i skolan också som hette foto och film där vi framkallade våra bilder och det var verkligen häftigt! Vilken känsla att känna att man verkligen gjort allt från början... och sen bilden sakta smyga sig fram över papret!!
Så det är ett typiskt sådant intresse som jag önskar att jag hade kunnat ha möjligheten att odla!
Kanske när jag blir stor och har ett hus
Jag gick foto på gymnasiet så jag framkalla mycket då. men det är först nu jag har utrymme till det hemma (köpt hus). pengar har jag inte, men jag spar varenda krona... "många bäckar små"...
Jag kanske inte är världens bästa fotograf, men framkalla är sååååå underbart!
Jag har haft ett eget labb i klädkammaren men det är några år sedan. Det är jättekul att framkalla bilderna själv men det tar väldigt lång tid. Min klädkammare var väl inte det ultimata labbet eftersom det gick ett varmvattenrör därigenom så när man stängde in sig för att få riktigt mörkt blev det även riktigt varmt. De känsliga vätskorna gillade inte det, när de blir för varma blir bilderna gryniga och då fick jag hälla över vätskorna i svarta flaskor, spola flaskorna i kallt vatten så att vätskorna svalnade, vänta tills de höll rätt temperatur igen och framkalla 2 bilder till, sedan var det dags för samma procedur igen-ni kanske förstår varför jag tycker det är tidskrävande
Jag har gått några kurser, både i foto och framkallning och tycker det är väldigt roligt. Så om jag blir miljonär nån gång (och slutar jobba) så kanske det blir ett eget labb igen. Hemma har jag bara framkallat bilderna men på ena kursen framkallade vi även negativen, jag tyckte att det var lite läskigt att göra själv, råkar man göra en miss så kan hela rullen vara förstörd.
Hade du tänkt göra allt själv eller "bara" bilderna?
Jag ska göra allt själv. På skolan framkallade vi både rulle och bilder. Det ÄR läskigt med rullen. Tog ett bra tag innan jag lärde mig hur man gjorde, jättenervös att det ska bli helt fel och allt bara bli förstört.
Är uppväxt med mörkrum hemma, bodde sedan nära fotoklubben men trivdes aldrig där. I klubblokalen fick man antingen sitta och läsa medan bilderna torkade i många timmar, eller gå därifrån och riskera att någon annan kommit efter och flyttat runt, eller ta hem dem fuktiga
Men varför köpa allt nytt? Andrahandspriset på mörkrumspryttlar har rasat i botten. Förstoringsaparater som kostar 5-8000 nya säljs knappt använda för 300-1000kr.
jag har ett komplett begagnat fotolabb hemma. ca 15 år gammalt, men jag vill gärna ha ett nytt så jag vet vad jag lägger pengarna på. Har verkligen inget emot begagnat, men ibland så känns nytt lite roligare...=0)
Instämmer om att nytt känns roligare, men tycker också att det känns tokigt att betal tio gånger mer utan att få enns en bråkdel "extra" för det. Då skulle jag hellre lägga de tusenlapparna på en bättre kamera, eller ett nytt objektiv. Men det är lilla jag som tyvärr inte badar i pengar.
Jag har ett gammalt fotolabb men det är flera år sedan jag nyttjade det. Nu har jag varken tid eller plats.
"Nu har jag varken tid eller plats."
Tid, utrymme och pengar...
Skaffa mer pengar innebär ofta att man får sämre med tid, å andra sidan har man då råd att lösa problemet med utrymme
Och blir/är man arbetslös har man tid, men varken råd eller ro/harmini.
Jag är i varje fall så, är jag ledsen, orolig eller förbannad kan jag ta en långpromenad i skogen, cykla eller ta en långtur med kajaken.
Men ska jag fota, teckna, jobba i mörkrum eller annat konstnärligt måste jag må bra före och under jobbet, klarar inte av att stressa ner i mörkrummet.