• Anonym (orolig)

varför kan jag inte sluta röka?????

Jag väntar nu mitt tredje barn och jag rökte lite under mina andra graviditeter, men inte så att jag kände att det var någon fara, nu är jag i vecka 31 och har rökt som vanligt ett paket om dagen under hela graviditeten, Jag mår jätte dåligt och skämms otroligt mycket. Min sambo säger inget om det direkt, han kan säga någon gång att jag bör minska på det men jag är så orolig att jag skadar mitt barn, men jag kan inte sluta.

Nu är det lite sent då jag är så pass långt gången, men jag tänker på det hela tiden och vill bli rökfri, jag har läst böcker osv men jag kan helt enkelt inte.

Är det fler som har svårt att slut ?

• Svar på tråden varför kan jag inte sluta röka?????
  • Lillan7704
    "Nu är det lite sent då jag är så pass långt gången"

Varför är det försent?? Det är aldrig försent att sluta! Varje dag utan en cigarett är en bra dag för ditt barn!

Och jag vet att det är svårt och jobbigt att sluta! Jag rökte minst ett pkt om dagen när jag blev gravid och hade gjort det i nästan 15 år, men jag slutade samma dag jag testade +...

Det var skitjobbigt och vissa dagar ville jag bara ge upp när abstinensen var för svår, men på nåt sätt var det ändå inte så jobbigt som jag trodde att det skulle vara.. Jag började tugga gröna Extra-tuggumin så nu är jag beroende av dom istället..
    Försök att byta ut cigaretten mot något annat, hitta på något, ta en dusch tex när röksuget kommer...

Du kan klara det! Jag tror på dig!
  • Anonym (Kämpa!)

Ojojoj...ett pack om dagen..Vad säger din barnmorska?Har hon inte försökt att hjälpa dig.
    Frågan är vad du ska göra nu. Barnet är nikotin beroende, och du måste trappa ner.
    Ditt barn kommer oavsett drabbas av abstinens besvär när den födds. Känner mig taskig att säga det, eftersom att du redan mår dåligt och känner dig dålig och inte kan sluta. Men ett pack om dagen!? En läkare sa en gång till min mamma när hon väntade mig för 18 år sedan - EN ciggarett skadar ditt barn!

Vill inte förvärra det för dig, och blir det för jobbigt så behöver du inte läsa..Men för att öka motivationen lite har jag kopierat in fakta..vem vet du kanske slutar..

Men om du inte vill läsa det så säger jag det här...Lycka till, du kommer klara det! Men kontakta din barnmorska så ni tillsammans kan komma på något sätt att sluta, och samtigt trappa ner bebisens beroende.

Detta är rubriker och lite kort skrivet om dom..

Rökfria Barn - nyhetsbrev och rapporter i pdf-format
    [2006-01-02]
    Här kan du hämta information med anknytning till projektet Rökfria Barn: rapporter/utvärderingar och beställningsblad som barnmorskor och BVC-sjuksköterskor kan använda för att beställa tryckt material...
    Läs mer »

----------------------------------- ----------------------------------- ----------
    Den nationella satsningen på Rökfria Barn upphör
    [2005-06-09]
    Sedan 1992 har Cancerfonden, Hjärt-Lungfonden och Statens folkhälsoinstitut samarbetat i projektet Rökfria Barn. Det kan beskrivas som en nationell kraftsamling för att minska rökningen bland gravida kvinnor och småbarnsföräldrar...
    Läs mer »

----------------------------------- ----------------------------------- ----------
    Fler skadliga bakterier i svalget på rökarbarn
    [2006-03-13]
    Infektioner i luftvägarna och inflammationer i mellanörat är vanligare hos barn till rökare. En förklarande teori har varit att barnens immunförsvar påverkas av röken. Israeliska forskare har nu funnit att barn som utsätts för passiv rökning oftare har högre nivåer av sjukdomsframkallande bakterier i näsa och svalg än barn från rökfria hem...
    Läs mer »

Ökade risker för fostret ju mer mamman röker
    [2006-01-30]
    Risken för en för tidig förlossning ökar med mängden cigaretter som mamman röker. Framför allt ökar risken för en mycket tidig förlossning, före vecka 32. En annan risk som rökning under graviditet medför är att fostret kan dö i samband med en moderkaksavlossning...
    Läs mer »

Gravidas rökning skadar fostrens fingrar och tår
    [2006-01-10]
    Barn till mödrar som röker under graviditeten föds oftare med missbildade fingrar och tår än andra barn. Det rapporterar forskare från Pennsylvaniauniversitetet i tidskriften Plastic and Reconstructive Surgery...
    Läs mer »

Bästa metoderna för gravidas rökavvänjning (engelska)
    [2005-04-28]
    En sammanställning av de bästa behandlingsmetoderna, best practices, för att hjälpa gravida kvinnor att sluta röka har gjorts av ett kanadensiskt centrum för kvinnohälsa the British Columbia Centre of Excellence for Women´s Health...
    Läs mer »

Även rökare kan få sina barn att inte röka
    [2006-01-09]
    Risken att barn börjar röka är större om någon av föräldrarna röker. Det är ett välkänt faktum. Men även rökande föräldrar har, om de vill, goda möjligheter att förmå sina barn att avstå från rökdebuten...
    Läs mer »

Passiv rökning ökar barns cancerrisker
    [2005-09-09]
    Passiv rökning i barndomen kan öka risken för flera cancersjukdomar. Dit hör cancer i näsan, i övre luftvägarna, lungcancer, njurcancer, urinblåscancer och cancer i bukspottkörteln. Det visar en studie som genomförts med hjälp av den svenska databasen för familje-cancer och SCBs flergenerationsregister...
    Läs mer »

Kronisk hosta som vuxen efter passiv rökning som barn
    [2005-09-07]
    Exponering för tobaksrök under barndomen fördubblar risken att som vuxen drabbas av luftvägsbesvär. Det visar den hittills största studie som gjorts över sambandet mellan sådana besvär hos vuxna och passiv rökning i barndomen...
    Läs mer »

Gravidas rökning kan ge barnbarnen astma
    [2005-04-11]
    Rökning under graviditet ökar risken för tidig astma hos både barn och barnbarn. Och kanske till och med i tredje och fjärde led. Det rapporterar ett forskarlag från Kalifornien i tidskriften Chest...
    Läs mer »

Ökad astmarisk som vuxen för rökexponerat foster
    [2005-06-27]
    Barn vars mödrar röker under graviditeten löper ökad risk för astma och andra luftvägssymtom som vuxna. Det samma gäller barn som utsätts för passiv rökning. Det är en norsk studie som visar att exponering för tobaksrök i de tidigaste skedena av livet åstadkommer en bestående överkänslighet i luftvägarna...
    Läs mer »

Föräldrarnas rökning skadar fortfarande många barn
    [2005-02-02]
    Föräldrars rökning i hemmet ökar risken för akut sjukdom i de nedre luftvägarna hos barn upp till fyra år. Årligen inträffar över 500 fall av barnastma i Sverige på grund av rökning. Lika många barn upp till två år beräknas få öroninflammation därför att de exponeras för tobaksrök i sina hem...
    Läs mer »

Tobaksskador på fosters arvsmassa kan ge blodcancer
    [2005-03-09]
    Rökning under graviditet kan hos fostret skada de arvsanlag som har betydelse för blodbildningen. Det ökar risken för leukemi, blodcancer, hos barnet. Det visar en studie vid det autonoma universitetet i Barcelona som publicerats i JAMA, Journal of the American Medical Association...
    Läs mer »

Rökning och snus största orsakerna till plötslig spädbarnsdöd
    [2005-03-01]
    Antalet fall av plötslig spädbarnsdöd har minskat i en rad västländer de senaste tio-tolv åren. I Sverige inträffade årligen över 100 dödsfall av det slaget under 1980-talet mot endast 20 år 2002...
    Läs mer »

Passiv rökning minskar barns inlärningsförmåga
    [2005-01-05]
    Barn som utsätts för tobaksrök i hemmet får svårare att klara sig i skolan. Förmågan att lära och att använda kunskaperna, den kognitiva förmågan, försämras av gifterna i tobaksröken. Det framgår av en amerikansk studie där en forskargrupp från barnsjukhuset i Cincinnati testat 4 399 barn i åldern 6-16 år...
    Läs mer »

Passiv rökning ökar risken för lungcancer hos barn
    [2005-01-28]
    Barn som växer upp i hem där föräldrarna dagligen röker löper drygt tre gånger så stor risk som barn från rökfria hem att insjukna i lungcancer senare i livet. Också om de själva aldrig börjar röka...
    Läs mer »

Samarbete ger bästa resultatet vid gravidas rökavvänjning
    [2004-11-05]
    Rökande kvinnor känner till riskerna med tobaksbruk under graviditet. Trots det är det bara omkring hälften av dem som slutar röka när de väntar barn...
    Läs mer »

Risk även för hjärntumör hos gravid rökares barn
    [2004-12-11]
    Rökning under graviditet kan öka risken för att barnet drabbas av hjärntumör. Det visar det fortsatta arbetet i den svensk-amerikanska studie som undersökt sambandet mellan rökning under graviditet och vissa former av barncancer...
    Läs mer »

Gravidas rökning ökar risken även för barncancer
    [2004-12-11]
    Nya forskningsresultat stärker misstankarna om att rökning under graviditet kan öka risken för vissa former av barncancer. I en svensk-amerikansk studie undersöktes sambanden mellan mammans rökning när hon var gravid och risken för leukemi respektive lymfkörtelcancer hos barnet...
    Läs mer »

Rökares spädbarn äter nikotin när de ammas
    [2004-10-04]
    Vart femte spädbarn i Stockholm bor i ett hem där man använder tobak. En följd av det är att de barn som ammas tvingas äta nikotin. Hos en rökande mamma hamnar nämligen nikotinet i bröstmjölken lika snabbt som det sprids till övriga delar av kroppen...
    Läs mer »

Kampanjen Rökfria hem ska ge friskare barn
    [2004-06-29]
    En kampanj som döpts till Rökfria hem-initiativet pågår i grevskapet Lincolnshire i östra England. Syftet är att stödja och uppmuntra föräldrar att skydda sina barn för passiv rökning. Kampanjen startade i april och beräknas pågå i två år...
    Läs mer »

Passiv rökning ger fler tidiga missfall
    [2004-05-13]
    Kvinnor som inte röker men lever tillsammans med en storrökare löper betydligt högre risk för missfall än normalt. Det visar en studie som amerikanska forskare genomfört i Kina. Valet av det landet beror på att gifta och samboende kvinnor där utsätts för passiv rökning i betydligt högre utsträckning än i andra länder...
    Läs mer »

Lägre födelsevikt och för tidig födsel av rökfri tobak
    [2004-06-16]
    Födelsevikten sänktes i genomsnitt ett drygt hekto på barn till kvinnor som använde rökfri tobak under graviditeten i en indisk studie. Undersökningen omfattade 1 217 gravida kvinnor som dagligen använde olika former av indiskt snus...
    Läs mer »

Snus riskfylld rökersättning vid graviditet
    [2004-06-17]
    Svenskt snus är inte någon bra ersättning för cigaretter när rökande kvinnor blir gravida. I en befolkningsstudie som gjorts i samarbete mellan amerikanska forskare och forskare på Karolinska institutet, har riskerna klarlagts...
    Läs mer »

Tobaksrök skadar fostrets intellektuella utveckling
    [2004-03-22]
    Passiv rökning som drabbar gravida kan försena barnens intellektuella utveckling. Värst lidande blir barn i socialt missgynnade familjer. Däremot skadar passiv rökning under spädbarnstiden inte på det sättet...
    Läs mer »

Gravidas rökning ökar barnens risk för lungsjukdom
    [2004-03-01]
    Barn till mödrar som röker under graviditeten kan få bestående lungskador. Lungvolymen blir mindre än hos rökfria barn och förblir mindre. Om barnet så småningom själv blir rökare är risken att drabbas av KOL, kroniskt obstruktiv lungsjukdom, större än normalt...
    Läs mer »

Rökning under graviditet kan orsaka testikelcancer
    [2004-05-14]
    Påverkan av tobaksrök redan under fosterstadiet kan vara förklaringen till den snabba ökningen av testikelcancer bland unga män under de senaste årtiondena. Ju fler kvinnor i fruktsam ålder som röker, desto högre är förekomsten av testikelcancer bland unga män några årtionden senare...
    Läs mer »

Gravidas rökning försämrar sönernas fruktsamhet
    [2004-01-06]
    Pojkar som exponerats för mammans tobaksrök under fostertiden har under sin uppväxt betydligt mindre mängd spermier än normalt. Spermierna är också av sämre kvalitet med ändrad form och struktur och har nedsatt rörlighet...
    Läs mer »

Röka utomhus skyddar inte småbarnen
    [2004-02-16]
    Det räcker inte att småbarnsföräldrar går utomhus och röker för att skydda barnen från tobaksrök. Det visar ett forskningsprojekt kring föräldrars rökvanor och barns passiva rökning som genomförts vid hälsouniversitetet i Linköping...
    Läs mer »

Rökning under fostertiden kan ge nikotinberoende
    [2004-01-16]
    Barn till kvinnor som röker under graviditeten löper större risk att bli beroende om de själva börjar röka. Ett forskarlag i Boston utgick från intervjuer som gjordes för många år sedan med 1 248 gravida kvinnor om deras rökvanor...
    Läs mer »

Gravida talar inte alltid sanning om sin rökning
    [2004-01-17]
    Biokemiska analyser visar att alla gravida inte är helt sanningsenliga när de vid inskrivningen på mödravårdscentralerna tillfrågas om de röker och hur mycket de röker. Både en svensk och en brittisk studie, där man jämfört de gravidas egna uppgifter med resultatet av analyser av kotininhalten i blodet eller urinen, visar att det är fler som röker, och ännu fler som röker mer, än de själva rapporterar...
    Läs mer »

Gravidas rökning kan ge foster gomspalt
    [2004-01-16]
    Ännu ett samband mellan rökning under graviditet och fosterskador har belagts i en studie i Skottland. Den visar att rökning under tidig graviditet ökar risken för läpp-, käk,- och gomspalt, LKG, hos barnet...
    Läs mer »

Nyfödda barn till rökande mammor visar stress
    [2004-01-16]
    Nyfödda barn vars mammor använt tobak under graviditeten har ett annorlunda beteende än barn som inte utsatts för nikotin. Om mamman rökt under graviditeten visar den nyfödda stressymtom ? är orolig, lättstörd, svårare att lugna och har stelare rörelser...
    Läs mer »

Mekanismen bakom missfall av rökning spårad
    [2004-06-17]
    Tobaksrök kan orsaka sammandragningar av livmodern som leder till missfall. Japanska forskare anser sig ha kartlagt den mekanism som ger upphov till de för tidiga sammandragningarna. Försök med råttor visade att livmodermuskeln i dräktiga honor som under tre dagar utsattes för tobaksrök blev dubbelt så känslig som normalt för ett hormon som stimulerar muskelns sammandragningar...
    Läs mer »

Nya bevis för rökningens roll i plötslig spädbarnsdöd
    [2004-01-16]
    Forskare i USA har funnit ytterligare bevis för att rökning under graviditet ökar riskerna för plötslig spädbarnsdöd. Ett forskarlag vid Arizonauniversitetet har visat att nikotin påverkar receptorerna för signalämnet GABA, ett av hjärnans viktigaste signalämnen, som bl a kontrollerar andningsrytmen...
    Läs mer »

Svenska forskare: Nikotin kan ge plötslig spädbarnsdöd
    [2004-01-16]
    Det tycks vara själva nikotinet som ökar risken för plötslig spädbarnsdöd om mamman röker under graviditeten. Det betyder att snusande under graviditeten kan vara lika farligt för barnet som rökning och att även nikotinläkemedel innebär risker...
    Läs mer »

Spädbarnsdöd minst vanlig i Finland och Sverige
    [2004-01-16]
    Hälften av dödsfallen bland barn i samband med födelsen beror på orsaker som har samband med bristande medicinsk tillsyn eller rökning under graviditeten. Det visar en undersökning som genomförts i tio europeiska länder...
    Läs mer »

Nya rön om tobak och plötslig spädbarnsdöd
    [2004-01-16]
    Fler vetenskapliga bevis för ett samband mellan rökning under graviditet och plötslig spädbarnsdöd kommer i tät följd från stora delar av världen. Senast är det forskare i Australien som kartlagt sömn och uppvakningsmönster hos 20 spädbarn mellan åtta och tolv veckor gamla...
    Läs mer »

Ännu en risk med gravidas rökning spårad
    [2004-01-16]
    Danska forskare har kartlagt ytterligare en risk för barn till mödrar som röker under graviditeten och under spädbarnstiden. De har funnit ett samband mellan mammans rökning och förekomsten av förträngning av nedre magmunnen hos barnet genom förstoring, hypertrofi, av ringmuskeln i nedersta delen av magsäcken...
    Läs mer »

Risk för autism hos gravida rökares barn
    [2004-01-16]
    Rökning under graviditet ökar risken för autism hos barn. Risken ökar 1,4 gånger jämfört med barn till icke rökare. Det visar en studie som genomförts på Karolinska institutet och som publicerats i tidskriften Epidemiology...
    Läs mer »

Svårare bli mormor för gravida rökare
    [2004-01-16]
    Kvinnor som röker under en graviditet minskar utsikterna att så småningom bli mormor. Orsaken är att röken skadar utvecklingen av äggledarna hos flickfoster. Därmed riskeras den framtida fruktsamheten hos barnet...
    Läs mer »

Gravidas rökning kan ge barnen diabetes
    [2004-01-16]
    En kvinna som röker efter fjärde månaden vid en graviditet fyrdubblar risken för att barnet får diabetes typ 2 tidigt i livet. Även risken för fetma ökar av rökning under graviditeten. Det visar en undersökning som genomförts av forskare vid enheten för klinisk epidemiologi på Karolinska sjukhuset...
    Läs mer »

Gravidas rökning ökar risk för plötslig spädbarnsdöd
    [2004-01-16]
    En ny studie av förändringar i mönstret för plötslig spädbarnsdöd ger rökning under graviditeten ökad betydelse som dödsorsak. Forskare vid rättsmedicinska institutionen på Rikshospitalet i Oslo har kartlagt 174 fall av plötslig spädbarnsdöd i sydöstra Norge under perioden 1984 till 1998...
    Läs mer »

Rökig barndom ger mer astma och fler rökare
    [2004-01-23]
    En svensk undersökning visar att det finns ett klart samband mellan passiv rökning i barndomen och astma senare i livet. Undersökningen visar också att barn som utsätts för passiv rökning i större utsträckning själva blir rökare...
    Läs mer »

Allt detta är taget från www.tobaksfakta.org
    gå in där om ni vill läsa vidare.

• Nikki75

Jag vet en tjej som rökte hela sin första graviditet, men hade bestämt att lägga av så fort barnet var fött. Hon tog inte en cigarett efter förlossningen. Det kanske vore något att satsa på? Jag tror man måste vara jäkligt bestämd bara och sätta upp en gräns - nu eller aldrig, liksom. Jag har själv rökt men lyckats sluta under båda mina graviditeter, så jag har lite koll på läget. Önskar dig verkligen lycka till, för jag vet vilken ångest man kan ha.

• Nikki75

Kämpa: Vad är du för en elak människa? Du har aldrig rökt, det kan ju alla här förstå! Yttra dig inte om du inte vet hur det funkar! Ska du få TS att må ännu dåligare än vad hon redan gör? Tror du inte att de som röker vet hur det påverkar fostret? Ångesten blir inte direkt bättre av att du försöker spela moralpredikare och duktig. (Förlåt, men jag gillar inte folk som trampar på sådana som redan ligger) :-/

• Lillan7704

Anonym (kämpa)

Tror du verkligen att skrämseltaktik hjälper? Det snarare stjälper!
    Försök stötta istället för att göra saken värre för TS!

Jag håller med Nikki75. Gillar inte heller när folk trampar på dom som redan ligger!

• Anonym (Kämpa!)

Okej då ber jag om ursäkt, inte meningen att såra någon.
    Därför jag skrev som jag skrev

"Vill inte förvärra det för dig, och blir det för jobbigt så behöver du inte läsa..Men för att öka motivationen lite har jag kopierat in fakta..vem vet du kanske slutar..

Men om du inte vill läsa det så säger jag det här...Lycka till, du kommer klara det! Men kontakta din barnmorska så ni tillsammans kan komma på något sätt att sluta, och samtigt trappa ner bebisens beroende."

Men det är lätt att reagera när man läser att en person har rökt ett packet om dagen..
    Tycker synd om barnet och samtidigt synd om henne eftersom hon har så svårt att sluta.
    Tycker att hennes barnmorska borde hjälpa henne på något sätt, vilket hon kanske redan gjort, vad vet jag?!

Men men som sagt inte meningen att "sparka på någon som redan ligger":(

Hoppas att hon får hjälp och stöd men att sluta röka..

• hobnob
    TS: När du skriver att du helt enkelt inte kan sluta, hur menar du då?
    Får du sån fruktansvärd abstinens att det är värt att skada ditt barn för att döva den?
    Jag tror verkligen att alla KAN sluta röka, men det måste till lite styrka och vilja.
    Sen tycker jag det är dåligt av din sambo att inte peppa/stötta dig mer. Tycker han borde KRÄVA att du slutar röka.
    Det är väl bättre att du mår dåligt under en kort period när du slutar, än att ditt barn mår dåligt i nio månader i magen (och kanske fortsätter må dåligt även efter födseln).
    Det är aldrig för sent att sluta! Även om du bara har 9 veckor kvar...
  • flemma24

Hej.. Jag är gravid och jag slutade röka den dagen jag fick reda på att jag var gravid (efter att ha rökt ett paket om dagen)
    Personligen så tycker jag inte att man är helt frisk om man bara tänker på sig själv och tar en eller två cigg om dagen för att jag inte ska bryta ihop...barnet får ju inte välja...varför ska man då få det själv..
    Sen vet jag med att man kan röka hela graviditeten och få ett "friskt barn", om man bortser från att barnet har abstinens de första tre dygnen (om man inte skulle röka och amma).
    Barnet kan sedan vara friskt hela tiden o har man tur så slipper barnet konsentration svårigheter i senare ålder...
    Men rök gärna men säg ALDRIG att man inte kan.. Hur kan då de cansersjuka sluta när de inte har något val???

Med detta menar jag inte att du är en dålig människa utan jag förstår att du har det jobbigt och jag hoppas att du kan sluta...

MAN KAN BARA MAN VILL!!!

• Tesan81

Jag har också rökt men tanken på PSD gjorde mej vansinnig så jag slutade pga rädsla inför att skada mitt barn men jag tycker de där med att sätta mål är bra.. Sätt dej vid datorn eller nåt när röksuget kommer, skaffa dej en ny vana alltså, istället för att gå ut (eller vart du nu röker) så diska istället eller städa, tvätta sköt om hemmet lite tugga massor av tuggummi vet inte om de är nån bra idé men jag fixade igenom psyket jag prioriterade cig eller icke oro.. *lycka till*

Älskar min Villemo
  • Anonym (Irriterad)

Men allvarligt. jag kan inte tycka synd om dig förr at du inte kan sluta.. tycker bara synd om barnet. Det är faktist något man måste göra för sitt ofödda barn!!

Svar på tråden varför kan jag inte sluta röka?????