• Larsson

matolja på parkettgolv ovh vägg! :-(

Min kära son fick tag i matolja igår,när vi skulle ta den ifrån honom sprang han snabbt iväg för att sedan tappa den i golvet!
    det rann ut och skvätte på golv och tapet.
    Hur får man bort det lättast?

• Svar på tråden matolja på parkettgolv ovh vägg! :-(
  • Henrik28

Är det lackat golv så fungerar fettlösande medel bäst.
    Alltså, såpa eller diskmedel. Använd INTE thinner eller något starkare medel. Det tar bort lacken och kan ta bort färgen på väggen.

• Who am I

Oljan på väggen kan bli svår, beror på vilka tapeter det är. Testa, som Henrik28 skrev, diskmedel, fungerar inte det kan du vända dig till en butik som säljer tapeter. De kanske har någon produkt som tar bort liknande fläckar eller så kanske de har tips på hur du kan få bort fläckarna.

• Unidentified Visitor

Fett från tapeter brukar vara nästintill omöjligt att få bort.
    Har för mig att det ska finnas ett medel som kapslar in fettet i alla fall så att det går att tapetsera över det hela. Kommer tyvärr inte på vad medlet heter men det borde de kunna berätta i en färgaffär.

• Larsson

hm..hur länge man man vänta då?
    fettet kom på väggen igår..är det försent med medel nu då eller?

• Henrik28

testa o se. Det kan ju trängt in i tapeten, men det är inte säkert.

• Unidentified Visitor

Nej medlet ska kapsla in fettet så att det inte blöder igenom på nya tapeter och jag är rädd för att det enda tipset jag har är att tapetsera om helt eller att bara sätta upp en ny våd över fläcken/arna. (Försök få från samma rulle som har använts tidigare eller från samma tryck batch då färgerna kan variera annars - då kan det vara lika bra att tapetsera om totalt istället.)

• pofsan

Jag skulle med potatismjöl på fettfläcken på väggen. Borsta på mjölet, låt det suga åt sig under några timmar, dammsug.
    Jag tycker potatismjöl är bra, det funkar ofta på fläckar och man riskerar inte att göra dom värre

Svar på tråden matolja på parkettgolv ovh vägg! :-(