• Susan88

Kan det vara cancer eller är den bara en knöl???

Nu har jag en fråga ang: hund!!

Vårann gammel hund har nån konstig knöl i buken..?:(
    Han har inte ont eller nått sånt... Upptäckte det nu...
    Men jag vill bara ha föslag på vad det kan vara...
    Som sagt detta är inte min hund utan min brors...

Knölen är mjuk och ca: 5*5 cm...
    Jag bli orolig men vet ju redan att hans tid är kommen snart...

men snälla kom med förslag vad det kan vara...

• Svar på tråden Kan det vara cancer eller är den bara en knöl???
  • TheBlueRose

Det där kan man aldrig veta..Det måste du till vetrinären med...

Tyvärr så tror jag inte att det finns nån som kan hjälpa dig här... För att kunna se vad det är för en knöl så måsta hunden röntgas..

• Susan88

Men fortfarande så är inte det min hund och jag har inga pengar och om jag hade det så skulle jag låta han få somna in... Men kan inte göra så mycket när man ej har pengar & att det inte ens är min hund...

• bubblan73

Jag hade en tax som hade en knöl på magen. Jag ringde veterinären och de sa att det var en knöl efter navelsträngen. ibland försvinner den och ibland är den kvar, fast den krymper.

Ring en veterinär om du vill veta mer.

• Johanna s9

Min hund har en sk "vattensysta" på ena sidag buken.
    Den är mjuk och rörlig.
    Hon har även "åldersvårtor" som oxå är som knölar och jag har varit hos veterinären flera ggr om föratt kolla dessa och varje gång får ja samma svar.
    Det är helt ofarligt, men kom tillbak om de börjar växa lr om du ser att hunden uppför sig annorlunda.

Mitt råd till er är att iaf ringa till ex blå stjärna lr till er närmaste veterinär och beskriv knölen osv så kan de ge dej/er ett bra svar på om ni behöver komma in lr inte.
    Förhoppningsvis säger de att det är helt ofarligt!

Bättre att vara på den säkra sidan och kostar det allt för mkt pengar går ju försäkringsbolaget in och betalar en del av suman.

Hoppas det löser sig för er hund

*kram*

• gambia90

Börja inte prata avlivning redan nu! Våran hund har också fått lite knölar och jag blev jätte orolig men vetrinären sade att hundar får knölar (fett knölar exempelvis) och visst var det en fettknöl hon hade fått. Så ta det lugnt och prata med din bror så han kan ta den till vetrinären. om du ej har kontakt med din bror så är det din skyldighet att ta den till vetrinären eftersom du tar hand om den åt honom.

• Susan88

Ja men nu är det så att denna hund har varit med om mycket misshandel mm... Och bara för att jag pratar om avlivning är just för att han är så pass gammal som han är...

Han är ändå 15 år och ska inte behöva lida mer som jag säger han har fått det jätte fint hans senaste 4 åren... Och jag tycker att man inte borde låta han få lida längre...

• babytrin

Om man inte vill att hunden ska lida så tar man den till veterinären, låter den kolla upp, och sen beslutar man sig för vad man ska göra.

Det är rätt vanligt att gamla hundar får knölar mm. Oftast så är det helt ofarligt..

Men på ett forum kommer du aldrig få rätt svar på en sån här fråga. Den enda som kan säga vad det är förnått, är en veterinär!

Är hunden försäkrad?

• Susan88

Nej han är inte försäkrad han får inte vara det just för att han är så gammal då har inga gammelhundar försäkring... + att han var sjuk när vi fick honom vid 11 års ålder...

• gambia90

Susan 88- bli inte arg. Jag skrev utifrån den information du skrivit och nu när du gjort ett tillägg så förstår man din situation bättre. Ring vetrinären och be om råd men de kommer troligtvis säga precis som de gjorde till oss att- det är svårt att säga över telefon så det är nog bäst att ni bokar en tid. Lycka till, hoppas att det går bra

• Zaria

Jag skulle tagit den till veterinären...

Det kan vara alltfrån en harmlös fettknöl (vanligt) till elakartad canser...

Våran gamla hund på 13 år fick cancertumörer (elaka) och fick mycket ont.
    Det är bättre att kolla det nu så du vet och kanske kan göra något åt det än att det går så långt så hunden bara blir trött och faller ihop (ja det kan hända)

menade inte att skrämma dig,eftersom knölen på din hund är mjuk så finns det god chans att den är helt ofarlig.

Oups såg nu att det inte var din hund.Är det familjens?
    Vi körde ett familjeråd så att säga vad vi skulle göra med vår hund och kom överens...

• babytrin

Men är det verkligen sant att man inte får försäkra gamla hundar? Våra har alltid varit försäkrade livet ut, att livförsäkringen sjunker/försvinner är en annan sak...

Bara man har veterinärbesiktat hunden innan så ska det väll inte vara något problem att försäkra den? Tycker det verkar väldigt konstigt?

Håller med Zaria: Ha ett familjeråd!

• Harvester

Hejsan!
    Jag förstod inte riktigt om du menar att knölen sitter i huden eller om den sitter inne i buken?
    Som nämnt ovan kan man aldrig uttala sig om knölen om man inte undersöker den, helt du med biopsi (vävnadsprov).
    5x5cm låter ju rätt stort, men om den sitter nånstans på bröstkorgen ytligt och det går att greppa runt den, kan det vara en fettknöl som är helt ofarlig.
    En knöl kan ju dock vara i princip vad som helst, men om hunden är pigg för övrigt och ni i alla fall inte har tänkt gå till veterinären med den är det ju bara att avvakta och se hur han mår.
    Att avliva pga knölen tycker jag inte alls du ska göra, du pratar om att låta honom slippa lida, men du sa ju att han mådde bra?
    Så länge han verkar pigg, inte magrar av och äter med god aptit tycker jag gott han kan få hänga med ett tag till.
    //Elin, veterinärstudent

Svar på tråden Kan det vara cancer eller är den bara en knöl???