Hur vanligt är kalkbrist?
Jag har läst att man kan få problem med benskörhet när man blir äldre om man inte äter tillräckligt med kalk när man ammar. Kroppen tär på skelettet. Någon som vet något om detta och hur man vet om man får tillräckligt?
Jag har läst att man kan få problem med benskörhet när man blir äldre om man inte äter tillräckligt med kalk när man ammar. Kroppen tär på skelettet. Någon som vet något om detta och hur man vet om man får tillräckligt?
Det är viktigt att få i sig mjölkprodukter varje dag! Kalcium behovet är 5 mikrog/dag har jag hört. MEN, om man ammar och INTE äter mjölkprodukter bör man dubbla dosen till 10 mikrog/dag, vilket då svarar på din fråga. Det rekommenderas att man ser över sitt kalciumintag under graviditet och amning JA!
Har varit hos dietist p g a att sonen är mjölkallergiker och fått följande råd om mängden kalcium man som kvinna ska få i sig varje dag:
Kvinnor 11-20 år 900 milligram/dag
Kvinnor 21 år och uppåt 800 milligram/dag
Kvinnor gravida 900 milligram/dag
Kvinnor ammande 1200 milligram/dag.
Om man äter normal kost och ammar så räcker det oftast med t ex två extra glas mjölk, en apelsin och två skivor ost för att täcka det ökade kalciumbehovet.
Om man däremot går på mjölkfri kost kommer man sällan upp i mer än 300 milligram kalcium per dag och måste därför äta tillskott i form av kalciumtabletter och/eller äta berikade produkter som t ex Solhavremjölk.