• Tamara

Overall eller åkpåse eller båda?

Blir helt tokig snart! Vet inte hur jag ska bädda i vagnen/vad jag ska ta på bebisen när det blir dags. Har bf i oktober och vill helst inte behöva köpa allt för många storlekar och sorter på overallen. Hur har ni andra med bf i höst/vinter tänkt bädda i vagnen/tänkt ta på bebisen? Ska man köpa en lite tjockare bomullsoverall med en polaråkpåse, en fleeceoverall med åkpåse, dunoverall utan åkpåse men med tjockt täcke? Vilken storlek?? Är inne på att köpa en åkpåse men det är ju inte alltid man har bebisen i vagnen och då måste man ju ändå köpa en tjock overall att ha tex i bilstolen osv.
    Verkar vara dags att ut och shoppa overall nu innan alla bra storlekar tar slut. Tacksam för tips på hur ni andra resonerar!

• Svar på tråden Overall eller åkpåse eller båda?
  • ladyhawk

Jag har köpt åkpåse och overall. Åkpåsen kom med vagnen, på köpet. Sen så kanske jag inte alltid använder vagnen, så jag har köpt overall också. Men om man ska ha både overall *och* åkpåse vet jag inte. Kanske blir för varmt? Vill också ha mer info av de som vet mer än jag.

• Minname

min svägerska hade både overall och åkpåse till sin son... man kan ju känna om dom är för varma... hon påpekade ju även att i vagnen ligger ju faktiskt ett barn stilla hela tiden och där av är det lättare att det blir kallt.
    jag har bägge!!! sen om inte annat behöver man ju overallen i andra tillfällen än vagnen. tex bilstol och så ju!!!

• Glittertrollet

Jag tycker också det är svårt att veta hur mycket man ska bylsa på, men har tänkt så här. Vi har beställt en kombivagn, när vi ringde och pratade med försäljaren frågade vi om det behövdes en åkpåse till den då vi har bf i oktober och jag kommer prommenera med hunden och bebis i vagnen varje dag. Så fick jag svaret att nej det behövdes inte alltså blir mjukliften som en åkpåse. Jag har köpt en vinteroverall i stl 62 att ha när bebis är lite större. Och en fodrad lite mindre overall att åka hem i från bb i stl 56. Så jag kommer att ha en termometer i min mjuklift/åkpåse. Jag kommer ha vanliga kläder och overallen och ev en filt till bebis, har hört att man kan a ett litet fårskinn under bebis i liften, får se om det skulle behövas. Långt och svammligt men men, så har jag tänkt iallafall.

• Värmlandstös

Vi använde både åkpåse och täckoverall när det var kallt men vår åkpåse var några år så den var inte så tjock som de verkar vara nu. Hade både fleeceoveraller och täckoveraller. Axel är född i september och vi hade fleeceoverall i stl 62 och 80 och 2 täckoverall i strl 80. Det gör inget om de är lite stora utan det fungerade. Vi fick låna våra så täckoveraller så därför blev det den storleken som de hade. Det är bra att ha dubbla uppsättningar ifall de spyr när man är på väg ut och inte hinner tvätta den och få den torr.

• Rubia

Nu bor ju jag i Gbg där varken höstarna eller vintrarna brukar vara särskilt kalla, i alla fall inte jämfört med Norrland. Jag tror att det blir för varmt med både overall och åkpåse, i alla fall om man sen sätter på "locket" på vagnen. Jag använde inte overall förrän sonen (född i november 2001) hade vuxit ur hårdliften, när han var ca 5-6 månader. Innan använde jag vanliga innekläder på honom och bäddade med filt och täcke över honom. Mössa och vantar fick han också ha på. Han var aldrig kall!!

Denna gång fick jag med en åkpåse till hårdliften (köpte en ny begagnad vagn) och med BF 28/10 så kanske jag testar åkpåsen...men ingen overall på då.

Sedan brukar ju de flesta barn protestera om de blir för varma, så man kan ju alltid testa. Jag hatar att vara för varm själv så jag ville verkligen inte att gossen skulle vara det heller, men i efterhand så undrar jag ibland om det kanske var dumt...men han var som sagt aldrig kall och han fick sin första förkylning (eller var sjuk överhuvudtaget) när han var 11 månader så det kan ju inte ha gett några direkta men i alla fall...

• Fembarnsmorsan

Köp både tjock ovarall o åkpåse du tycker jag.Precis som du säger skall man ju åka bil med bebben o då behövs ju en tjock overall.Tycker att du kan kosta på din lille en tunnare overall också,typ fleece el. ett stickat set,på så sätt kan du användadet som passar för stunden.

• zandra20

Om det är kallt så ska det vara båda.... jag var orolig för det....
    Åkpåsen kanske inte bara håller värmen om det är mkt minus ute.

• Tamara

Tack för alla svar! Har nog bestämt mig för att köpa åkpåse + en tunnare + en lite tjockare overall. Så får man variera lite efter hur vädret är. Med kanske bara tunn overall och åkpåse i början i vagnen och tjock overall i bilen osv. Senare tjock overall + åkpåse och eventuellt fårskinn om det skulle behövas i vagnen. Verkar bäst att ha olika lager man kan skala på och av.

Svar på tråden Overall eller åkpåse eller båda?