• Who am I

I vilken ordning? Måla/tapeter.

Jag håller just nu på och slipar kortväggen i sovrummet jämn då jag tänker måla den vit och sedan måla några ränder i olika storlekar tvärs över väggen som en slags fondvägg. Resten av sovrummet, två väggar, ska tapetseras i en ljus grå/vit tapet.
    Min fråga är nu, vad ska jag göra först? Tapetsera eller måla?

Bilder på hur rummet ser ut i dagsläget kommer strax i mitt album om ni vill visualisera innan ni ger råd.

• Svar på tråden I vilken ordning? Måla/tapeter.
  • Prego75

Måla först, tapetsera sedan. Det vore ju jättetrist om det kom färg på de nyuppsatta tapeterna - och den risken finns ju alltid i hörnen där tapetväggen övergår till målad vägg!

• Who am I

Det var så jag tänkte, men så kom jag att tänka på att det står i instruktionerna för tapetsering att man inte ska avsluta en tapetbård vid ett hörn utan fortsätta genom hörnet, annars riskerar tapeten rivas upp.

• Prego75

Nah.... alltså... om du ska måla en vägg blir det mycket, mycket snyggare om tapeten inte går runt hörnet utan slutar precis i hörnet. Snyggastav allt blir det om du dessutom spacklar bort de gamla tapetskarvarna helt innan du målar, men det är svårt att få underlaget jämnt då (färg avslöjar ju alla skavanker).
    Om du dessutom bor i ett hus som rör på sig/sätter sig så bör du undvika att tapetsera genom hörnen eftersom väggarna oftast sätter sig olika mycket - och då får du jättefula hörn eftersom tapeten dras åt olika håll...

• Who am I

Om du kollar i mitt album ser du vad jag gjort hittills *ler*
    Jo men visst låter det smartast och snyggast att måla först,,,,

• Prego75

Åh... så duktigt du spacklar! Med planslip och allt. Jag HATAR att spackla och slipa, men det måste ju göras!
    Hojta till när man kan se det färdiga resultatet!

Lycka till!

• Yollis
    Who am I, då får du väl måla över tapeten i hörnen sen, men måla det stora först!
    / Yollis v. 32 - det blir en tjej! - max 10 veckor kvar - *suck*
  • Who am I

Ska absolut måla det stora först,,så snart jag orkar röra mig *ler*
    Har stått med en svintung slipmaskin i några timmar nu, ont i hela kroppen!

• Yollis
    Who am I, usch jag hatar att spackla och slipa (och måla/tapetsera)...det får min sambo göra

/ Yollis v. 32 - det blir en tjej! - max 10 veckor kvar - *suck*
  • Who am I

Är det din sambo som glor på mig genom skärmen just nu??

Svar på tråden I vilken ordning? Måla/tapeter.