Hur vet man om man har mask??
Då menar jag mask i magen??? Känner man det? Har ormfobi (även mask) och är jätteorolig!!!
Då menar jag mask i magen??? Känner man det? Har ormfobi (även mask) och är jätteorolig!!!
det kliar och man kan hitta på toapappret eller om jag minns rätt, i underbyxorna på morgonen. Det ska klia som mest på morgonarna. Man vet att man har det när man hittar masken :)
Det kliar väl ändå mest på nätterna? När man gått och lagt sig och ligger varmt och stilla.. Jag har haft det två gånger på ett halvår! Jätteäckligt!!
OK, har hört att det finns en annan variant, sådan som man kan ha i flera år utan att veta om det själv! De kan vara flera meter långa sa en sjuksköterska till mig!! Hur vet man??? *panik*
Det kliar som f*n där bak, särskillt på kvällar och när du lägger dig, vissa kan se dem i avföringen och på pappret. Det är så olika men misstänker du mask kan du handla maskmedel på apoteket.
Du menar nog bandmask. Jag har ingen aning.. men tycker det låter jävligt skrämmande också.
sv.wikipedia.org/wiki/Bandmask
Det vanliga är väl att man har springmask, den är helt ofarlig och jätteliten. Som en 1 cm lång sytråd ungefär... Min dotter har det då och då, eftersom hon biter på naglarna...
Det kliar massor i rumpan, framförallt på kvällarna. Men det är lätt att bli av med, finns receptfria tabletter på apoteket. Man tar en engångsdos, och upprepar den efter 2 veckor.
Det kliar som sjutton. Jag hade det ett antal gånger som liten. Mamma kunde ju då bara vända uppochner på mig och kolla (i analen kan man hitta små vita "delar" av masken). Det är inte alls så motbjudande som det låter. Kliar mest på kvällarna tycker jag. Om du har en spegel så kan du ju kolla på dig själv. Håll den under och försök att sära på skinkorna så att du ser in lite. Vet inte om man kan se det hela tiden. Iaf så äter man röda tabletter för detta - olika många beroende på ålder tror jag. De är supergoda - smakar socker.
Sen bör det försvinna på något dygn - klia dig inte där bak då om du kan undvika det. Det är som sagt inte alls så farligt som det låter och du ser aldrig masken förutom när du som sagt undersöker dig där bak. Den kommer inte ut sen eller liknande.
Åhhh...tack för alla svar!!! Det var lugnande!!
Men Hannamia, jag biter ju också på naglarna!!! Betyder det då att jag säkert har mask??? Det brukar inte klia där bak på mig i alla fall. Jag känner inga direkt symtom. Jag är bara otroligt rädd för maskar!!!
Tillägger att jag också bet på naglarna när jag fick mask. Men bet också på dem under många många år utan att få det. Har du inga symptom så bör du inte ha mask. Det känns, det kan jag lova.
TS, nej man behöver inte säkert få mask bara för att man biter på naglarna! Jag gör det själv också, jättemycket, och jag har haft mask EN gång. Och då tror jag att jag blev smittad av min dotter, så det hade inte alls med det att göra.
Nej, det KÄNNS om du har mask, det kliar jättemycket! Och som någon sa, man kan titta på sig själv med en spegel, det ska du i så fall göra när det kliar (för då kommer masken ut! )
Den här masken är ju jätteliten, inget att vara rädd för! Lycka till!
Hej "rädd" ts: Jag förstår din rädsla, när jag var 8 år hade jag mask i magen MEN inte vanlig springmask utan spolmask, den var ca 40 cm lång och levde när den kom ut. Den började krypa ut en bit sen försökte den krypa in igen och då fick jag panik och skrek. Då kom min mormor och hjälpte mig få ut den, en traumatisk upplevelse men det är inget farligt och mkt ovanligt!
JAG LOVAR att du känner långt innan det går så långt:
1. Har du ont i magen? I så fall var och på vilket sätt?
2. Har du aptiten kvar?
3. Har du tappat i vikt oförklarligt?
4. Är du trött?
5. Har du mörka ringar under ögonen?
Kram kram
Ok....Hmmm....Ska svara på frågorna...
1. Ibland. Inte varje dag med lite då och då...
2. Ja, till och från. Vissa dagar äter jag sämre andra bättre. Äter mycket sötsaker och är rätt smal av mig (har alltid varit)
3.Ja, jag har tappat i vikt men det beror på att jag äter oregelbundet och slarvar med maten. Har gått ner 3-4 kg på någon månad.
4. Jag är trött för det mesta. Men det kan bero på att jag har en 21-månaders buse hemma också!
5.Ja, mycket mörka ringar just nu. Trodde det berodde på tröttheten men nu blir jag ännu mera orolig!
Anonym 8648827, kände du att det kliade även när du hade spolmask?
Hej anonym rädd,
Vad jag kan komma ihåg så kliade det inte speciellt MEN jag hade en fruktansvärd magvärk. Vid ett tillfälle så krampaktigt ont i sidan av magen att mina föräldrar trodde det var blindtarmen.
Det är ovanligt att få denna typen av mask, läkaren fann orsaken till att jag fått det av dåligt sköljda grönsaker eller rotfrukter som morötter då äggen kan finnas i jord, så får man i sig jord kan man även få i sig mask ägg. Det är ännu ovanligare hos vuxna då vi har ett starkare försvar mot denna typ av bakterier, våra magsyror kan oftast bryta ner det men barn är ju så mkt svagare.
Nu är ju detta nästan 20 år sen och på den tiden var den typen av mask medel receptbelagt för det funkar inte med den som man köper på apoteket till springmask. För några år sen hade jag en kollega vars lilla dotter hade ungefär samma symptom som jag hade haft så jag rådde dem att försöka få tag i medicin mot det, jag tror faktiskt att de då köpte det receptfritt på apoteket och efter behandlingen så mådde tösen mkt bättre!
Såå, för det första tror jag absolut inte att det är mask, risken är minimal och får jag fråga hur du har kommit på tanken att du skulle ha det? Har du jätte ont i magen ibland, som kramper?
För det andra om du nu är jätte nervös över det så gå till apoteket och fråga om de har mask medel, det skadar ju inte att ta även om det inte är ngt!
Jag förstår hur du känner, jag är likadan, har jag fått mig för ngt så kan jag bli jätte nojig!
Fråga mer om du undrar över nåt & lycka till vännen
Jag kom på tanken när jag och några på jobbet pratade om det Men jag har haft spolmask när jag också var runt 8 år gammal. Hade också en traumatisk upplevelse då jag första gången såg en mask komma ut!! Kommer fortfarande ihåg det som om det var igår. Så jag antar att det är därifrån min rädsla kommer...
Hej! Jag har samma problem som du,är också jätterädd för maskar...När det har regnat ute så går jag helst inte ut- kan inte ens kolla på maskarna...
Jag undrar hur lätt mask smittar(springmask alltså)? Förmin kompis va här för ett par dagar sedan och upptäckte att hon hade mask(när hon va på toa).. har hört att äggen kan överleva i 3 veckor i mattor och textiler?! Och nu kliar det som fan,men bara när jag tänker på det så det kanske är inbillning? Gjorde rent toaletten jättenoga efter att hon hade varit där men tänk om jag har fått det i alla fall? Vågar absolut inte kolla om jag har det för jag skulle verkligen få panik om jag såg mask! Kan det vara farligt att ta maskmedel om man inte har mask?(jag är gravid)
Har också haft springmask. Det kom ut en del slem med avföringen vilket gjorde att jag kollade på papperet, där låg några maskar. Äckligt.