• Tjockepoffa

Text till vaggvisa!

Finns det någon som kan texten till vaggvisan som Tjorven sjunger för Skrållan?
    Eller vet någon vart jag kan hitta sånt på nätet?

• Svar på tråden Text till vaggvisa!
  • Tjockepoffa

Jag såg den inte, däremot en visa med samma melodi?!
    Har du någon annan sida på förslag

• En nypa luft

"nu vill jag sjunga nånting som jag vill tala om vår lilla skrollan hon var första bebin som kom. våran lilla skrollan, våran lilla skrollan, henne tycker vi så väldigt mycket om".

åtminstonde så som jag minns den... och som jag sjunger för min dotter (fast med hennes namn då...)

• Tjockepoffa

Fast jag menar den som går typ - slumra in lilla älsklingen min...

• Achanta

Hmm... såg det nu att texten var annorlunda
    Men denna

Nu i ro slumra in i bädden så fin
    som en blomma på en äng i en gungande säng
    Och Guds änglar de små breda vingarna ut
    och kring barnet de stå tills dess natten är slut

• Fido

Tänker du på när de är i fiskeboden?
    Nu i ro, somna in, lilla ..(gullungen?) min, som en blomma på en äng, i en gungande säng. Och guds änglar de små, breda vingarna ut, över barnen som sover när ..(natten är här?)

Kommer inte riktigt ihåg alla orden..

• Tjockepoffa

Ja, den är det. Tack för hjälpen!
    Tänkte börja försöka söva Julia med en vaggvisa och sedan låta henne somna själv.
    Tycker att denna visa är så himla fin!

• mymmlan

Nu i ro slumra in lilla älsklingen min, nu i kudden dig göm i en rosende dröm. Tills du väcks lilla vän nästa morgon igen, tills du väcks lilla vän nästa morgon igen.
    (Har ingen aning om Tjorven sjunger den men jag gör det, och den börjar ju med samma ord som du skrev )
    Andra versen i min version går ungefär så som Achanta skrev.

• Achanta

Håller med, jättefin vaggvisa
    Gillar namnet Julia förresten. Blir det en dotter för oss så ska hon få det namnet

• Ulle73

Det är min lilla tjejs vaggvisa. Den går så här.

Ack hur skön, slumra in, i bädden så fin, som blomman på äng i en gungande säng. Och guds änglar de små, breda vingarna ut omkring barnen de stå tills natten är slut.

Till min stora tjej hade vi sov du lilla videung och det kändes lite som om det var "hennes" visa. Därför valde vi den andra till Wiola. Wilma brukar tycka att vi skall sjunga hennes visa ibland. Det är kul att de har varsin tycker jag.

• itchie

jättefin vaggvisa! den ska jag också börja använda så småningom.

• lurksmulan

Nu när ni pratar om sånt här undrar jag om någon kan texten till en vaggvisa farmor alltid sjöng för mig (fram tills att jag var typ 10, hon gillade att sjunga den helt enkelt).
    Den går: "Godnatt små kamrater och tack för idag, nu slumrar vi alla så gott. Guds änglar de vakar i mörkret hos oss....."
    Och sen kommer jag inte ihåg mer!

Vet någon?

• Millovina

Ett tips... Vaggvisan finns i "original" på Carolas barnskiva. Helt underbar!
    Jag tror att den heter Brahms vaggvisa eller nå´t liknande.

• eccobell

Precis som Millovina säger, så fin den på Carolas skiva "sov på min arm"
    och heter Brahms vaggvisa

Texten går så här:

Nu i ro, slumra in
    allra kärestan min
    låt en ängel ta din hand
    bort till drömmarnas land
    och låt tankarna fly
    till en ny dag ska gry.

Och en ängel du ser,
    när i drömmen du ler,
    som i lysande prakt
    vid din säng står på vakt,
    och med kyss på din mun
    vaggar hon dig i blund.

Vet inte om orden är samma som Tjorven sjunger, men detta är den version som jag har i Carolas sånghäfte.

Lycka till!

Svar på tråden Text till vaggvisa!