• lindsay

Välling efter magsjuka....

Min lilla tjej på snart 9 månader fick magsjuka i torsdags kväll. Har blivit bättre, äter ganska bra mm. Men hon vill inte ha välling eller ersättning till nattningen längre. Är det någon som har erfarenhet av det? Håller det i sig? Klarar hon sig hela natten med gröt som middag??

• Svar på tråden Välling efter magsjuka....
  • Elka

Min pojk (snart 11 mån) hade magsjuka för en vecka sedan. Han är inte heller så sugen på välling på kvällen efter det. Men det blir bättre och bättre. Jag tror det beror på att han inte är så hungrig. Magsäcken har nog blivit mindre pga magsjukan.

Kan du inte ge gröt istället för välling till nattningen?

• lindsay

Hon får gröt vid 17 tiden och lägger sig vid 19, ska jag ge den senare?

• PandaMamma

Ett litet tips som jag lärt mig under åren är att magsjuka barn under året ska undvika fullkorn minst 3 dagar efter sista kräkningen och istället tex få majsvälling. Tydligen kan fullkorn skapa illamående. Det kan även vara så att själva nappflaskan ger illamående, så har det varit för oss ibland och sjukvårsupplysningen vara de som talade om det för oss, så fort de fick flaskan så kräktes de och vi fick ge majsvälling i kopp/drickmugg istället, små mängder och j-vligt tidskrävande men det funkade.

Lycka till och krya på er! (vi är precis friska igen...suck...)

• Carisma95

Man ska vara försiktig med gröt och välling (gluten) under magsjuka, då det kan förvärra symptomen.
    Kanske bara hennes mage som säger ifrån...

Du kanske kan ge smörgås vid 17-tiden och gröt innan läggdags?

• PandaMamma

Glömde säga, kan tipsa om risgröt utöver majsvälling, det är glutenfritt båda två och väldigt milt för små magar.

• lindsay

Har provat majs och risvälling men det gillade hon inte. Hon har inte lärt sig dricka ur pipmugg än....får kanske testa med sked. Jag ska nog ge henne gröt lite senare på kvällen. Hon är lite extra kinkig nu, men det blir väl bättre med tiden. Tack för alla svar!

• litenyfikenidag

Hejsan!

Var väldigt försiktiga med välling efter en magsjuka, särskilt fullkornsvälling!!! Magen klarar inte av det på ett tag. Jag har fått rekommenderat att inte servera välling minst en vecka efter en magsjuka till mina barn och det följer vi, numera.... Om dom inte är sugna på välling så är ju inte magen så stor heller och då är dom inte så hungriga och klarar natten med mindre i magen. Istället för välling på kvällarna efter magjsuka så ger vi frukt. Blanda bananskivor, skalade äppelbitar och sånt som är bra för magen.... Så får dom äta hur mycket dom vill av det.
    Blåbärssoppa är bra också.
    Hur är det nu med päron är det stoppande eller lösande, jag har glömt bort, men det kanske nån annan vet.

Kram Kristina, 2-barnsmamma

Svar på tråden Välling efter magsjuka....