Skorv i hårbotten
Hur gör man med skorv? Försvinner det av sig själv eller ska man ta bort det och hur i så fall?
Hur gör man med skorv? Försvinner det av sig själv eller ska man ta bort det och hur i så fall?
puff....Undrar oxå!?
Är det skorv i hårbotten på ett barn? Dränk in håret och hårbotten i barnolja låt sitta under natten kamma sedan försiktigt. Skrapa INTE! Då kan det förvärras ta bara bort det som har lossnat. Upprepa om det inte ger med sig.
Lycka till!
Min tjej hade mycket skorv, men jag lät bara oljan sitta i typ en halvtimme. Det hjälpte jättebra. Fast nog "skrapade" vi både med kam och försiktigt med nageln, men det kom inte tillbaks.
Hennes hår blev så mycket friskare och luftigare när skorven försvann så jag tror helt klart på att ta bort det. En del menar ju att man inte ska göra det.
Om barnolja inte hjälper så kan man köpa salicylsyrevaselin på Apoteket.
Min son har fortfarande skorv och är två år gammal! Hur sjutton tar man bort det då? Det är ju nästan förbjudet att kamma honom...
Salicylsyrevaselin eller olja. Köp en luskam och dra försiktigt genom håret och ni ska se att allt försvinner.
min tjej har inte fått nåt hår än, bara lite fjun, så då kan jag ju inte kamma...fler som hrt att man inte får skrapa försiktigt...
hört ska det stå...
katten gustav
Vad menar du med att man inte får skrapa försiktigt?
Vår BVC-sköterska visade t.o.m. hur man skulle skrapa försiktigt med nageln. Även om man kammar så skrapar man ju... Det lossnar ju inte helt och hållet bara för att man har olja i. Det luckras ju liksom bara upp. Och det funkade som sagt jättebra på min tjej och det blev sådan skillnad i hennes hår. Det tar jag som ett "bevis" på att jag gjorde rätt!
Vi köpte en salva på apoteket, minns ej vad den hette dock, vi smörjade in och kammade bort och det fungerade direkt!
Majalaja borsta lite då och då i omgånger. Min son är äntligen kvitt sitt skorv och är nu 20 månader gammal. Jag borstade varje dag i ett par minuter när han höll på med någonting som han tyckte om (tandborstning eller favvo tv program). TIll slut lossnade allting men det tog ett tag.
blixtgordon skrev att man inte skulle skrapa för då kommer det tillbaka...men eftersom ni andra har skrapat så gör jag också det...tack för alla svar!
Sylsavase heter salvan och det var BVC som tipsade.
Ta badolja så fort det syns att det är på gång så slipper man jobba så hårt med att ta bort det. Badoljan har varit det bästa att sitta i innan man badar då kan man tvätta av "fettet" från håret.Jag har låtit det sitta typ 15 min och lyft av skorven med en kam det lossnar mer eller mindre av sig själv. Har gjort på detta vis på mina båda söner och är hel nöjd med den behandlingen, det beror självklart hur mycke man har fått , desto mer jobb självklart.
Hej! Min son har haft väldigt mycket skorv och på BVC så rekomendera de att INTE använda Salicylsyrevaselin utan Fungoral (mjällschampoo från Apoteket)! Funkar kanon. Vår son blev dessutom illröd i hårbotten av Salicyl..
Nu är mina barn vuxna men en av ungarna hade mycket skorv som pytteliten 6-månaders baby. Barnolja, rejält med barnolja, gned in ordentligt och lät sitta nån timme. Och sedan kammade jag, skrapade försiktigt, pillade bort. Upprepade detta två gånger i veckan tills det var helt borta. Det kom aldrig tillbaka. Minns att det tog ett par månader innan allt var väck.
Köp en luskam och dra igenom håret så slipper du skrapa med fingret.