• Sussi Li

Fläckvis håravfall

Någon som har barn med fläckvis håravfall?

Har 2 söner,7 och 11 år, som har fått den diagnosen. De är inne på sitt andra skov nu. De har fått olika salvor på prov för att se om de ger resultat men fter 4 veckor ser jag ingen skillnad.

Är detta ovanligt hos barn?

• Svar på tråden Fläckvis håravfall
  • Birgitta2

Min dotter hade det när hon var 3-5 år. Vi provade allt. Under ett års tid fick hon salvor, salvor och mer salvor. Så träffade vi en klok sjuksköterska som tog ett streptocockerprov och det visade sig att hon hade streptococker av en ovanligare typ. Tösen fick antibiotika och sakta sakta började håret växa ut.

Får jag fråga: hur kommer det sig att de fick diagnosen? Och har de tagit streptocockprov? Kan vara värt att pröva...

• Sussi Li

De har tagit flertalet tester och varit hos hudspeciallist, så det verkar vara rätt diagnos. De tappade fläckvis för 2 år sedan sen växte det ut. Nu har de sitt andra skov och denna gång har de tappat mer hår. De har fläckar på ca 5 centimeter över hela huvudet, inte mycket hår kvar.

Det som verkar konstigt tycker jag är att de följs åt i skoven..

• Birgitta2

Men är du säker att de tagit streptocockprov?? Tösen tog också tester under många omgångar, men detta hade de totalt missat. Är det streptococker misstänker jag att barnens skov följer varandra eftersom bakterierna lever upp och smittar den andre, om du förstår vad jag menar. Man kan ha streptococker latent i flera år utan andra tecken än håravfall. Vissa läkare menar att det kan man inte alls, medan min kära sköterska sett detta innan, och tack och lov tog prov på detta.

• Sussi Li

Nej jag är inte säker. Men deras hud är väldigt fin inget sår eller något. Bara mjuk len hårfri hud, som en bebis rumpa. Borde inte huden vara påverkad isf?

• Birgitta2

Nej, huden är inte påverkad alls. Inget är påverkat. Det märks bara på håravfallet. Jag tror det är ganska ovanligt men eftersom man påvisade streptococker och hon blev frisk efter en kur så föreslår jag att du ber att få ta prov. Jag minns inte om det var typ A, B, eller C hon hade.

Svar på tråden Fläckvis håravfall