• Anonym

Hemorojder?

Hur visar sig egentligen detta?
    Har som en "knöl" där bak men den gör inte ont hela tiden utan mest när jag varit på toa, kan det vara detta?
    Måste man i så fall gå till läkaren med det eller finns det något på apoteket man kan testa först?

• Svar på tråden Hemorojder?
  • Anonym

Jag skulle också vilja vet lite mer om hemorrojder... Jag har också nånting "där bak", men mitt är mer som en skinnflik. Någon som vet mer?

• Anonym

Jag har någonting som kliar kliar och kliar och har gjort så länge nu.
    Sen svider det också ofta... Hm, vill tillägga att jag är jätte-renlig!
    Någon som vet vad det kan vara?

• FancyFace

Hemmorrojder är vävnad som svullnar upp innifrån.
    Det finns olika grader av detta med andra ord.

Om det är för stort och man blöder när man är på toa då är det dags för akuten.

Hemorrojder måste inte göra ont men är inte bekvämt heller trots att det inte gör ont.

• Kajsan

Är det som en skinnflik så är det troligtvis en sk portvaktstagg.
    Inte farligt, men kan vara irreterande.
    Besväras du av den så gå till läkaren.

• Anonym

Portvaktstagg... har jag aldrig hört talas om. Varför får man det? Kan man ta bort det?

• lycka79

Jag har problem med det ibland, när jag åkt mkt MC, det yttrar sig genom att det gör rejält ont att gå på toa och göra nr 2. Kan även göra ont att sitta ner, ibland! Blöder ibland...

På apoteket finns receptfri salva, mot hemorrojder, testa den innan du går till läkaren, för den är bra! Mig tog inte ens läkaren emot, innan jag testat den, eftersom jag inte hade så stora problem. Salvan heter Xyloproct!

• maf69

Hemorrojder

Hemorrojder består av utvidgade blodkärl (åderbråck) kring och i ändtarmsöppningen. Åkomman drabbar ungefär varannan människa under någon period i livet. Vanligaste orsaken till hemorrojder är långvarig förstoppning. Hemorrojder förekommer ofta vid graviditet och fetma.

De vanligaste symtomen är blödningar från ändtarmen i samband med toalettbesök samt sveda och klåda vid analöppningen. Dessa symtom kan också förekomma vid inflammatoriska tarmsjukdomar och vid cancer i ändtarmen. Därför bör utredning alltid göras, särskilt om du är över 40 år.

När ska du söka hjälp?

Kontakta sjukvården:

första gången du har en blödning från ändtarmen, särskilt om du är äldre än 40 år.
    om du blöder från ändtarmen och det har gått mer än ett år sedan du blev läkarundersökt - särskilt viktigt efter 40 års ålder.
    om du har en större blödning eller ofta har småblödningar från ändtarmen.
    om du inte blir bättre inom 2-3 veckor, trots att du har följt råden som du fått här.
    om det läcker slem eller avföring från ändtarmen.
    om smärtorna blir svåra.
    vid långvarig klåda.

Vad kan du göra själv?

Det finns olika typer av läkemedel som lindrar tillfälliga besvär i ändtarmsområdet.
    Är du förstoppad så försök få tarmen att arbeta normalt med hjälp av fiberrik kost, vatten före maten och motion.
    Var noga med hygienen. Tvätta området runt ändtarmsöppningen med vatten efter varje avföring samt morgon och kväll. Eventuellt kan du använda en tvål och då med lågt pH. Skölj noggrant och torka försiktigt. Klappa torrt, gnid ej.

Kolla apotekets hemsida www.apoteket.se/

Annika

• LinaOstberg

Hej!! Jag hade det när jag va grav köp kräm på apoteket och smör in kram

• Myrillan

Hej!

Jag fick stygga hemmisar jag födde min son kan jag säga. Var rädd ett tag att de inte skulle försvinna för de gjorde ONT!
    Pratade med min förlossnings BM efter förlossningen och hon sa det är ganska vanligt att man får det. Hon sa oxå att man kan massera in dem. Låter inte så trevligt, men vad gör det när det hjälpte.
    Jag använde även Xyloproct.
    Problemen försvann på några veckor!

Svar på tråden Hemorojder?