Locka med spolar
Hejsan.
Tänkte fråga, för att få såna här fina "hollywood lockar" ska man tydligen använda spolar lr värmespolar. Men hur ska man nu rulla upp håret på spolen, ska spolen sitta vågrätt eller lodrätt mot huvudet?
Tack på förhand
Hejsan.
Tänkte fråga, för att få såna här fina "hollywood lockar" ska man tydligen använda spolar lr värmespolar. Men hur ska man nu rulla upp håret på spolen, ska spolen sitta vågrätt eller lodrätt mot huvudet?
Tack på förhand
Om du lägger spolen vågrätt blir det vanliga lockar, lodrätt blir det korkskruvar. Prova dig fram!
hur fungerar värmespolarna?vart köper man dem?
Babyliss har t ex (Rollers) www.babyliss.com/uk/produits_bigoudis.php
Jag tycker det är svårt att få fina lockar med värmespolar, de blir inte så definierade tycker jag. Själv föredrar jag då locktång, vill man ha större lockar så tar man en locktång som är tjockare. Jag tycker det är mer beständig värme i den, man kan välja att hålla den längre och få samma värme. Spolarna svalnar däremot gradvis.
hur håller man/gör man för att få de här stora fina "hollywood-lockarna"?
Jag har ett annat tips för att få fina lockar! Var till frisören häromdagen och fick jättefina lockar med en plattång! Det ska vara en smal tång och det går jättefort. Behöver knappt värmas upp och man börjar upptill och drar neråt, annars brukar det vara svårt att få till snygga toppar. Hela håret är klart på 5 minuter så man kan göra det varje dag. Tången ska ha en yta som på en spis med häll, den är vårdande för håret och sliter inte som en vanlig locktång. De säljer dessa på frisörsalonger för ca 1000:- men en kompis till mig har köpt en på Clas Ohlssons för 150:-. Lycka till!
Prinsessan Tindra, hur fick ni till lockarna med plattången? Nu är min plattis visserligen 5cm bred, men det enda jag får till är böjda toppar, resten blir rakt.
Håller med Poena om att en bra locktång är lite lättare att få till lockarna jämt över skallen med.
Ett bra tips är att kolla in Sofis Mode avsnitt 1 (tror jag det var). Där visar de exakt. Man har en locktång, det viktigaste är att den kan bli riktigt _varm_ (jag har min mammas gamla från 70-talet som blir ruskigt varm!). Man börjar uppifrån, längst mot hårbotten och rullar slingan runt locktången istället för att börja nedifrån och rulla tången! Då får man finast lockar!
Själv har jag använt spolar länge. Det är enkelt och snabbt och man får lockar som håller bra. Tricket är följande:
Köp en Lorealprodukt som heter Pli och spraya lite på den lock du rullar upp. Gör hållbara glansiga lockar.
Kamma eller borsta ut varje lock och var noga med att topparna hamnar rakt på spolen. Det är själva nyckeln för att lockarna skall bli snygga.
Vänta tills de kallnat helt innan du tar ur (om du hinner). Hinner du inte så ta ur spolarna men rör inte håret förrän lockarna svalnat.
Gör den frisyr du vill ha och investera i Sebastian Shaper Plus som är en helt perfekt finishing spray.
Själv har jag testat säkert fyra olika sorters spolar och jag tycker att de skiljer sig. Har ett remingtonset nu som fungerar bra för mig men köpte någon form av Babylissspolar på NK förut för 750 spänn som var superdyra och inte alls lika bra.
Köpte mina på www.relectric.se/ men det var något år sedan nu.
Lycka till!
Duckan74
Jo, 5 cm är nog som det ska vara. Det är väl en smal? Jag tror att min är något sånt. Man snurrar den liksom, vrider den runt håret. Svårt att förklara...Det kan hända att den dyra är bättre, jag har köpt en billig idag och den funkade inte så bra men det kan vara tekniken det är fel på. Det tar nog några gånger innan man får till det perfekt.