• MirandaPanda

Vill ha stämplar i passet...

Okej, I-landsproblem coming up...

Har precis fått mitt nya pass (helflashigt, med en perforerad bild av moi etc. etc.). I alla fall, jag bläddrade igenom mitt gamla pass och insåg att jag inte hade EN ENDA stämpel i det, fastän jag har rest ganska mycket de senaste åren. Varför stämplar de inte passen längre? Är det bara jag som tycker att det är lite kul att få kufiska symboler i passet? Kan man be att få en liten "bonus"-stämpel fastän man inte behöver någon? Borde jag skaffa mig ett liv?

• Svar på tråden Vill ha stämplar i passet...
  • Skittles 77

Det är KUL med stämplar! Försökte på sonens pass stämplat på Malta, hans första resa, men de hade ingen längre!
    Så numera får man satsa på "Inrest i Sverige"-stämpeln..

• Skittles 77

Tips: Köp dekaler i landet du rest till, flagga eller namnet eller..ja du förstår...Sätt dem i passet!

• MirandaPanda

Ja det kan man ju så klart göra...
    Men tänk om man blir stoppad i någon senare passkontroll och de frågar en vad man har för skräp i passet?!

Jag tycker att alla flygplatser borde införa en särskild turistpasskontroll där alla får MINST tre stämplar...

• Amorella

Min svåger fick en stämpel i passet när vi var till Tallinn i somras. Så man kan alltid fråga...

• Superhönan

Ett hett tips är att resa till något land där de har stora uniformsmössor, man brukar kunna få massvis med stämplar där. Satsa helst på länder där man måste ha visum, det kan bli rejält många klistermärken och stämplar i passet då!

• MirandaPanda

Det värsta är att jag nästan skulle kunna tänka mig att göra det, bara för att få ett snyggare pass

Tyvärr är mina kommande inplanerade resor alla inom EU, så det blir nog tomt ett tag framöver. Kanske att jag frågar om de kan specialstämpla, på pin kiv så där

(eller som sagt, så kan jag ju skaffa mig ett liv)

• Lovely Rita

Jag vill också ha massa stämplar! =)
    Jag fick jättefina stämplar när jag åkte till Madagaskar för 8 år sen.

• nattinattio

västindien får du många stora fina stämplar, behöver du dessutom byta plan ja då blir det ännu fler stämplar , även på hemresan!
    Men seriöst jag skulle gärna slippa stämplarna om man oxå slapp alla papper man måste fylla där för att komma in..

• anna68

Som sagt, du får satsa på rätt länder att åka till! Dubai, Malaysia och Taiwan ger dig många fina stämplar.
    Varför är man så fjantig??? Jag gillar dem också!

• Fijjaaa

Jag har hört om folk som frågat passkontrollanterna om stämplar och om dom haft någon i närheten så har dom faktiskt stämplat :)
    Min käre far bor i Moskva, så det har blivit ett X antal resor dit, och därmed även ett fullstämplat pass :)
    Men semestra i Ryssland är väl kanske inte vad du är ute efter ;)

• Lilith74

Jag är likadan, jag vill ha stämplar, men jag vågar nästan inte fråga längre. Jag åkte med en buss från Tjeckien till Tyskland och bad om stämpel av gränsvakterna. De blev jätteglada av ngn anledning och tog mitt pass och försvann. De var borta i en halvtimme - medan alla i bussen + chauffören blev surare och surare på mig. Vrålpinsamt. Jag undrade vad de gjorde med passet också - "grupprunkade framför mitt passfoto", föreslog min pojkvän som var med
    Men jag fick tillbaka det till slut med världens minsta stämpel.

• CarinaB

Åkte till Hong Kong och tog mig till Macau och Kina så fick inrese och utresestämplar massor med gånger. Så kul - nu blir du avundsjuk va? Flört
    Håller så mycket med om att stämpeltiden var roligare!

• allin

Jag frågade i Grekland. Gubben i luckan såg förvånad ut, men en stämpel fick jag ändå.

• FixarFrasse

Jepp, definitivt ett I-landsproblem!

Men köp ett "Barnens postkontor" eller nå't annan sorts stämpelkit och gå loss på passet själv!

Svar på tråden Vill ha stämplar i passet...