• veromea

Sjukskriven pga foglossningar, godkänner FK detta?

Är nu sjukskriven pga foglossning. Jag vet inte om det är Försäkringskassan här som är kinkig, men jag har hört att det kan vara svårt att få det beviljat av dem. Tom läkaren som sjukskrev mig sa det. Någon som vet? Annars får jag väl ta strid mot dem, hur man nu ska gå till väga... Jobba pga smärtorna och omöjligheten att förflytta sig är svårt för mig pga av mitt jobb. Förskollärare på en småbarnsavdelning.

• Svar på tråden Sjukskriven pga foglossningar, godkänner FK detta?
  • Unique

Det beror mycket på vilken FK man tillhör. Här där jag bor gör dom det inte. Dom motiverar det med att foglossning inte är nån sjukdom, utan tillhör graviditeten. Man måste i princip vara rullstolsbunden av smärta för att det ska gå igenom...

• marlene23

tyvärr så får du ingen ersättning om de anser att du kan jobba antingen på ditt jobb, eller med något annat så länge!!

• Maddizen

Min sjukskrivning blev godkänd från försäkringskassan blev sjukskriven redan i vecka 20 för foglossningar har varit heltids sjukskriven sen dess

• veromea

Man kan ju undra hur de tycker att man ska kunna göra sitt arbete på en förskola när man knappt kan förflytta sig... Andra arbetsuppgifter... skulle vara intressant att få veta vad FK kan hitta på...

• Jeja

Jag vet flera med folglossning som nekats pengar, bla en fröken på min dotters dagis..
    För enligt FK är man inte sjuk med folglossning.. Tycker de är sjukt..

• Nymphéa

Jösses! Är de så hårda!?
    Jag har nyss blivit halvtidssjukskriven pga foglossning och hoppas ju innerligt att jag ska få ersättning. Min läkare (som jag själv tyckte var rätt knepig) sa lite lurigt: "Och så får vi se om de godkänner det här på fk..."
    Blä! Jag blir så trött! Som om man går hemma för att det är kul, liksom! De skulle bara veta... Jag jobbar också som förskollärare. Det går ju bara inte att göra allt som man måste göra vanligtvis. Inte plocka grejer från golvet, inte lyfta i och ur vagnar och stolar, inte sitta på golvet, inte diska... Need I say more?

• Jennie Brunflo

Jag blev sjukskriven 2003 för foglossning från v.28.

Den här gången så har jag kräkts från dag 1 och varit sjukskriven. Nu när jag dessutom fått foglossning så sa min läkare att de fått direktiv att man kan FP om man vill vara hemma från v.32.
    Så jag vet inte än om jag får fortsatt sjuklön från FK.

Jag är nu sjukskriven för foglossning + illamående+kräkning från v.34...och det är tveksamt om det går igenom tydligen.

Får jag inte igenom det får jag väl ta FP....men det suuuuuger att börja med det 2 månader innan man ens fött barnet.

• Jennie Brunflo

Kan tillägga att jag jobbar på förskolan och knappast har möjligthet till andra arbetsguppgifter. (jo, i storkök....men det är ju knappast bättre än förskolan ur foglossningssynpunkt.)

• jess 2

Jag jobbar som barnskötare o blev beviljad ersättning från v 28 pga foglossning.
    O det e här i Göteborg.

• Nymphéa

En kompis till mig blev sjukskriven för allmänt ont och trötthet i slutet av graviditeten. Hon var helt utpumpad och behövde skaffa lite energi till förlossningen. Hennes läkare började gräva i hennes tidigare sjukdomar och sjukskrev henne för depression även fast hon mådde bra rent psykiskt. Helt sjukt att man måste göra så för att få pengar! Vem f*n bestämmer vad som är sjukdom och vad som inte är det!?!
    Är man sjukskriven för att man är så dålig att man inte kan sköta sitt jobb så borde man ju få pengar rätt och slätt, men världen är ju aldrig antingen svart eller vit. Och det är iofs bra att de som myglar inte får pengar.

Jag blir så trött...

• Veladis

Jag är också förskollärare, på en storbarnsavdelning, och har varit halvtidssjuksriven från v 26, heltidssjukskriven från v 35. Inget problem med halvtiden, men heltiden har jag inte fått besked om än. Är i v 37 nu. Min läkare sa att det inte brukar bli problem om man har väldigt tydliga foglossningssärtor, diffusa ryggproblem är värre att få godkända. Men hon sa också att det är lättare att få igenom halv- och deltidssjuksrivningar, de blir alltid misstänksamma om man vill vara hemma på heltid, tydligen. Och så kan det vara väldigt olika med olika föräskringskassor. jag bor i Örebro.

Så vänta och se, och strid om saken! Klart man inte ska jobba om man har så ont, oavsett om man är gravid eller inte...

• Nadiya

Jag blev sjukskriven från v28 fram till min havandeskapspenning började. Och fick beviljat från FK för foglossning, men jag arbetar som undersköterska på ålderdomshem.
    Jag önskar dig lycka till och hoppas du också blir beviljad sjukpenning...

• Jordgubbssaft

Hade inga problem att bli sjukskriven för foglossning ... arbetar dessutom med barn.
    Tror det kan bero på vilken typ av arbete man har också !

• Bia Inus

Jag "bråkar" just nu med FK om jag ska bli bevijad
    sjukpening eller inte.
    Det är inte roligt.. bor i umeå,
    och arbetar som vårdbiträde på sjukhem där det är tungt.

• Tatti 25

jag är uska och blev ss i v 18 och det var aldrig några problem.

Svar på tråden Sjukskriven pga foglossningar, godkänner FK detta?