• Annahoj

Barnmorskebesök i v25

Hej!

Om en liten stund skall jag till barnmorskan för ett besök. Vi har varit där två gånger tidigare och efter att jag läst olika inlägg om andras barnmorskor förstår jag att den vi har ser oss som ett löpandeband-par. Jag vet inte vad som kan vara bra att veta eller fråga om för informationen är lika med noll hittills.

Vad skall jag fråga om? Vad är bra att veta? Moderskapsintyg har jag hört om, är det något viktigt nu? Järntabletter? Kurser?

/J.

• Svar på tråden Barnmorskebesök i v25
  • H2O

Hej. Var hos BM i tisdags, och har precis idag gått in i v26.

Nu börjar det bli dags att kolla var du skall föda ngnstans, om det nu finns alternativ. Ibland måste BM boka plats. Kolla också om BM har ngn föräldrakurs på gång, det skall ju också bokas, men blir väl kanske ngt senare. Om du har tänkt på ngn profylaxkurs kan de ju vra bra att höra om BM har ngt bra tips som ni själva kan boka plats på.

Annars börjar de vid den här tiden föra in SF-mått (symfus-fundus = från blygdbenet och till livmoderns överkant) i din journal och säkert också lyssna på bebisens hjärtljud och ta Hb-värdet och glukos och sånt. Mig vägde hon nu också för första gången sedan inskrivningen. Om du inte fått ditt moderskapsintyg redan så får du nog det nu, påminn henne annars, kan vara bra att skicka till FK i god tid...

• Arcane

Instämmer tyvärr med Annahoj ang. att vara en löpande band-gravid och tackar samtidigt för infon från H20...väldigt matnyttig info...egentligen är det konstigt och väldigt tråkigt att man ska behöva ta reda på allt sånt själv som bm egentligen har skyldighet att informera och uträtta då man är där. Jag är i v.20 nu så innan v.25 då nästa besök är inbokat ska jag vara väl förberedd och inställd på att få svar på alla frågor jag har och kräva att de tar de tester som är viktiga för veckan..Man måste nog våga utnyttja sin tid hos bm lite bättre och inte känna sig besvärlig bara därför att man har många funderingar och vill ha utförliga undersökningar...

• zika

Jag tycker jag får jättemycket info från Bm. I v25 fick jag info om amning och hon frågade om jag var positiv till det. Det skrivs in i journalen så att ingen tvingar på dig det på BB om du inte vill eller kan. Fick med en broschyr hem också
    Annars är det väl mäta megen och lyssna på barnets hjärta som gäller i första hand. Förutom blodprov och urinprov

• Annahoj

Hej å tack för alla fina svar! Har nu varit hos BM och fick reda på precis det som H2O berättar om. Kändes mycket bättre denna gången, hon hade varit på semester och verkade glad.

Tacktack!

/J.

Svar på tråden Barnmorskebesök i v25