• sisley

Jag tror jag blivit lurad på Tradera. Vad gör jag nu?

Jag vann ett bud på en bok där för tre veckor sedan och säljaren kontaktade mig med info om hur betalningen skulle ske, dvs exakt summa på hans konto. Han skulle skicka som paket och det var det jag betalade för också och det skulle skickas så fort jag satt in pengarna.
    Så jag satte in pengarna och väntade men inget paket kom. Så jag mejlade och meddelade att jag satt in pengar och undrade vad som hänt med paketet. Han mejlade snabbt tillbaka och ursäktade sig och att han inte sett pengarna först men att han skulle skicka paketet samma dag.
    Så jag väntade igen men inget paket kom. Så jag mejlade utan att få svar, jag sms:ade utan svar så till slut ringde jag upp från ett annat nummer än mitt eget och då svarade han. Påstod att han hade influensan och han tyckte att det var märkligt att jag inte fått boken. Jag sa att jag ville ha ett kollinummer och han lovade att ordna fram det och meddela mig.
    Tror ni han gjort det? Självklart inte!

Vad gör jag nu? Jag har ändå betalat honom nästan 400 kronor och det är mycket pengar för mig. Kan man polisanmäla Skiten och har det någon effekt?

• Svar på tråden Jag tror jag blivit lurad på Tradera. Vad gör jag nu?
  • getingmidja

Tycker du ska rapportera det till Tradera.
    Har han skickat boken som paket ska han definitivt ha ett kollinummer på det.

• Pokergirl

Anmäl honom till tradera! Och ge negativ feedback så andra ser hur han är som säljare. Jag hade själv ett liknande fall där jag köpte en bok jag aldrig fick, han blev avstängd från tradera kort därpå.

• sisley

Okej, självklart ska jag rapportera honom men jag vill vänta lite till för jag vill inte göra något förhastat. *naiv*

Men ska man bara behöva acceptera att man blivit blåst på pengar? Finns det inget sätt att få honom att betala?

• minisnutt

Jag var med om det där förut. Men det skumma var att när jag skulle kolla upp människan jag blivit lurad av, fanns hon inte med längre.
    Hon hade inte heller kvar sin mejl.
    Och på min sida på tradera kunde jag inte hitta henne heller, att jag hade köpt av henne....
    DET är mycket skumt.

• Pokergirl

Det är därför man ska betala via payson, då är man betydligt säkrare, där finns ju även möjligheten att vänta med att "ge pengarna" fram till dess att säljaren skickat och man fått varan. Skulle aldrig handla via bankkonto, för mig är det bara payson eller paypal som gäller, känns mer seriöst då.

• gambia90

skriv snabbt ned hans uppgifter: namn, adress och telefonnnummer så du har kvar dem..
    Låt han sedan inte komma undan, ring och terra honom så han fattar att du inte ger upp, då borde han ge tillbaka pengarna.

• Bollibompa

Anmäl det hela till Tradera men sen finns det inget du kan göra mer. Det lönar sig inte att polisanmäla då ord kommer att stå mot ord och det inte handlar om så stora summor.

Du är blåst tyvärr på ett klassiskt "Traderablåsningssätt". Har gjort jättemånga bra affärer där med trevliga människor men blev blåst på samma sätt som du för några år sen.

• Bispan

Ett tips är att man kan googla personen man tänker handla av. Många finns ju på internet t ex via mötesprotokoll eller annat. Kanske är personen i fråga ordförande i den lokala hyresgästföreningen? Isåfall blir det ju lite jobbigt om det kommer fram att man lurar folk på pengar på Tradera. Kolla att telefonnummer och så går till en riktig person.. osv osv..

Jag känner till ett fall där en kille blev blåst. Den som blev blåst hade sparat namn på bedragaren och det stämde. Tror det gällde ungefär 250 kronor. I vilket fall som helst var den "lurade" "tjurig" och gick och tänkte på det där länge och väl. Han skrev efter ett tag ett mail till bedragaren. Först mindes bedragaren inte alls någon affär.

Den lurade hade googlat på personen i fråga. I efterföljade mail tror jag "den lurade" berättade att han kände till en del saker om bedragaren, bara sånt han googlat sig fram till. Det visade sig att bedragaren var inte ett dugg intresserad av att det skulle börja dimpa ner olämplig post/mail hos människor han kände. Det uttalades aldrig några hotelser men prylarna damp ner i postlådan ett par dagar efter det sista mailet.

Kanske blev lite rörigt det där.. *skratt*.. men ett tips iaf..

• sisley

Okej, tack för synpunkter!

Jag mejlade honom igår och sms:ade att jag låter det hela bero till efter påskhelgen men att jag på Tisdag polisanmäler honom för bedrägeri. Ännu inget svar...

• felle 3

anmäl honom t tradera..å sen har du rätt å gå t tingsrätten å anmäla han för bedrägeri!
    har vatt me om samma nästan..köpte en vara som söljaren sen sa inte fanns..eft jag satt in pengar!!!!!!!!

• Moster S

Jag var med om samma sak (fast på en annan sida), polisanmälde det hela (efter att jga hade sagt till säljaren ett antal gånger) och det hela slutade med att jag fick tillbaka pengarna. Mitt gällde bara 110 kr, så det spelar ingen större roll, utan det är själva principen.

• sisley

Senaste nytt:

Igår fick jag ett mejl från personen som meddelade att han inte riktigt vad som hänt med paketet och en del förklaringar till att det blivit så konstigt. Han bad tusen gånger om ursäkt och påstår att han ska betala tillbaka pengarna och att överföringen redan är gjord. Så nu ska vi se om summan trillar in på mitt konto snart.

Moster s

Håller med om att det är en principsak. Jag avskyr oärliga människor!

• wellah
    Bra att du vägrar acceptera oärliga människor! Hoppas du får igen dina pengar! Om inte, så gör verklighet av anmälan!!!!!!!!
  • Tristanya

ja köpte en mp3-spelare på tradera. fick den men det var fel på den så jag mailade säljaren och dom sa att jag skulle skicka tillbaka den! fick en ny efter ett tag men även de var felaktig. så jag skickade tillbaka även den, men sen så har jag verken sätt skymten av mina pengar eller mp3-seplaren!
    betalade 780kr för den!
    nu går det verken få tag på dom via säljarens hemsida, mail eller telefon!
    känns verkligen inte alls kul!
    i samma veva så blåste en ex "pojkvän" mig på 550kr! (som han hade fått lånat).

är riktigt förbannad för detta!

• Hemligtjej24

Har varit med om folk som blivit lurade så,dom har anmält den som gjort detta och skrivit ut alla mail som både dom och skiten skickat. Vad jag vet nu ska detta upp i rättegång och alla bevis pekar mot honom,efersom han tidigare är dömd på villkorigt lär han åka dit så det smäller om det

Anmäl idiote,,rappotera till tradera och ge negativt omdömme

• Tristanya

jag polisanmälde min händelse.. men det fanns typ inte tillräckligt med bevis eller vad dom nu skrev!.. blev riktigt förbannad!
    någon fler borde ju liksom blivit lurade av säljaren som jag råkade ut för!
    jag skrev ut mail o kopierade alla papper som hade med mitt fall att göra, men icke!

känns som att polisen skiter i ett sånt ärende som mitt! tragiskt nog!

• sisley

Jag kan glatt meddela att jag fick pengarna tillbaka efter att jag hotat med polisanmälan. Slutet gott - allting gott.

Eftersom jag fick pengarna tillbaka så lämnade jag inte negativt omdöme på honom även om jag har god lust.

• firran

jag tycker nog att den säljaren ade förtjänat ett negativt omdöme även om du sent omsider fick tillbaka pengarna. Då kan ju nästa person som tänker handla av honom se ditt omdöme och bli varnade i tid

• Supermamsen

Maila Tradera.....Ge honom negativ feesback....

Ingen mening o anmäla ....det kommer iallfall inte hända något...

det bästa är attt skriva i omdöme vad du verkligen tycker om säljaren så inga andra drabbas...

Svar på tråden Jag tror jag blivit lurad på Tradera. Vad gör jag nu?