Skyddar mössa mot öroninflammation?
En doktor sa till mig att man inte kan motverka öroninflammationer med mössa. Att de inte orsakas av drag/vind utan orsakas av tex en förkylning.
Andra hävdar tvärtemot, vad är egentligen rätt? Någon som vet?
En doktor sa till mig att man inte kan motverka öroninflammationer med mössa. Att de inte orsakas av drag/vind utan orsakas av tex en förkylning.
Andra hävdar tvärtemot, vad är egentligen rätt? Någon som vet?
Akut öroninflammation är en varansamling innanför trumhinnan. Denna orsakas av infektion av bakterier. De vanligaste bakterierna är pneumokocker och Haemofilus influenzae.
Orsaken till öroninflammation är att den luftkanal som sörjer för att mellanörat ventileras är tilltäppt. Detta sker i samband med inflammation i näsan eller nässvalget, till exempel på grund av förkylning eller influensa.
Men man kan få väldigt ont i öronen utav drag och fastän det inte är en öroninflammation som så...så kan det kännas.
Dessutom blir man ju förkyld utan mössa och löper därigenom större risk att få öroninflammation.
Nix-pix! Lika lite som man blir förkyld om man är ute för tunt klädd! Det handlar om virus och andra basilusker!
Nja... Snarare; man löper ju större risk att få öroninflammation som biverkning av förkylning just för att man inte hade mössa.
Jag var öronbarn när jag var riktigt liten (minns dock hur ont det gjorde) så jag är maniskt noggran med mössa på både Jacob och Emmy.
AnneSophie: Man blir inte förkyld för att man inte har mössa, jag fattar inte var sånt trams kommer ifrån...Förkylning är ett virus, det drabbar folk med och utan mössa!
TS: Du kan nog lugnt lita på doktorn...!
Anna68;
Intressant att se att det man skriver är trams.
Så...om jag skulle ställa mig i t-shirt och trosor ute hela natten så skulle jag inte bli förkyld? Inte ens det minsta lilla?
du skulle kasnke dra på dig en lunginflammation
Cheri;
Min pappa har väldigt känsliga öron och om han sitter i drag eller är ute när det är kallt och blåsigt utan att ha mössa på (alternativt bomull i öronen) så får han väldigt ont.
Det är ju säkert inte öroninflammation men det räcker ju med att det gör ont. Eftersom jag minns så väl hur ont det gjorde i öronen så har jag mössa på barnen när väderleken kräver. Det hjälper säkert inte mot öroninflammation som Anna var så vänlig att påpeka men ont i öronen kan man ju få ändå, tex via drag, och jag försöker iallafall förhindra detta... Trams eller ej.