• Morrizz

Pass till sin nyfödda bebis?

Hejsan, hur lång tid tog det för er att få ett pass efter att er bebis föddes?
    Har själv ett dilemma framför mig....bjuden på bröllop 3 veckor efter BF...i England...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-13 08:25:20:
    Vill bara tillägga, att med hur lång tid det tar menar jag inklusive från det att barnet är fött ( få personnummer, lämna in namn till skattemyndigheten etc) tills den dagen man behöver ha passet i handen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-13 08:25:24:
    Vill bara tillägga, att med hur lång tid det tar menar jag inklusive från det att barnet är fött ( få personnummer, lämna in namn till skattemyndigheten etc) tills den dagen man behöver ha passet i handen.

• Svar på tråden Pass till sin nyfödda bebis?
  • mammatillpojkar

skickar du in alla papper direkt när barnet är född så tar det kanske några dagar innan ni får personnummer.. tog 4-5 dagar tills det att vi fick dom.. ett pass tar väl 5 arbetsdagar att få tror jag.. det gör ju det för vuxna i alla fall så det borde ju vara samma!
    ring till polisen och fråga hur lång tid det tar annars!
    lycka till, hoppas att du får det i tid

• Tranburgare

Hej,

Vi åkte till Paris då vår lilla dotter var 2 veckor gammal. Vi hade tur och fick hjälp av en dam på skattemyndigheten att få igenom våra papper lite extra snabbt.

Den normala gången fick vi reda på av en sur byråkrattant på skattemyndigheten i Göteborg är att när man fyllt i papperna man får hem om namn etc. (dess kom efter 3 dagar) så tar det upp till 2 veckor för skattemyndigheten att registrera detta. Är man dessutom, som vi, endast sambo och skall ha med ett faderskapsintyg så kunde det ta längre tid, mycket att lägga in i datorn menade den byråkraten(jag höll på fråga om inte jag kunde få låna en dator och lägga in uppgifterna själv). Själva passet tar mellan 5-7 dagar enligt polisen men vi fick vårt efter tre dagar. OM det går som mest långsamt skulle det alltså ta 3+14+7 arbetsdagar = ca 4 veckor. Försökt därför redan innan ta kontakt med skattemyndigheten och leta reda på någon som är trevlig och kan hjälpa er så att det kan gå lite snabbare.

Passet, kan jag meddela, är urgulligt, vår lilla flicka är endast 5 dagar gammal på sitt passfoto!!! De tyckte nog att vi var lite tokiga på polisen men strunt i det. Nu bor vi i Paris och jag spatserar omkring här om dagarna med Edith som nu är 7 veckor gammal!!!

• Linastrumpan

Va snabbt alla fick personnummer! Jag fick vänta ca 3v innan det kom! Ifs var det precis efter nyår som min dotter föddes men ändå! Så jag skulle definitivt råda att ta kontakt med skattemyndigheten på en gång!!

• 4barnsMom

Kan bara säga att mina papper tog sin tid med.. Tog ca 4 veckor att få dom.

Sen kan man ju gå över tiden med om man har otur, det gör jag alltid.. Så ta kontakt med dom nu och se så allt är redo när bebisen kommer

Lycka Till!!!

• Morrizz

Hej, tack för era svar, ska ta kontakt med skattemyndigheten som ni flera tipsade om. Sen vet man ju inte om hon håller datumtiden...kan ju få för sig att komma två veckor senare, men då är det liksom bara att acceptera.

• Vintersaga

Vi fick vänta över två veckor på vårt pass. Men så hade vi inte heller så bråttom.
    Lycka till!!!

• Gävletjejen

För oss gick det snabbt. Vi gick till passpolisen när killen var 9 dagar och tog fotona (kunde inte göra det tidigare eftersom han var ganska svullen runt ögonen och då är det ju svårt att titta rakt in i kameran), sedan låg passet och "väntade" på att hans namn skulle registreras hos skattemyndigheten (det räcker alltså inte med att personnumret skall ha kommit). Tog ca 1,5 vecka efter detta tills att vi fick vårt pass.

Det jag skulle vara mest orolig för är ju att er resa går 3 veckor efter BF. Har ni otur och går länge över tiden (tror det är 18 dagar i Gävle innan de sätter igång) finns det ju ingen möjlighet att ni kan ta er iväg. Men iofs kan ni ju ha tur åt andra hållet också...

/M.

PS. Har läst någonstans att man bör vänta med flygresa tills barnet är 6 månader gammalt om det drabbats av syrebrist under förlossningen, ås det är ju också sånt som är svårt att veta i förväg.

• Morrizz

Jättetack Gävletjejen, det ska vi tänka på att fixa passet så snart så möjligt och sedan komplettera.
    Jag är egentligen inte så direkt sugen på att flyga så snart med henne, men jag vet också att det kan bli viss besvikelse från dom som ska gifta sig om vi inte kommer.

Svar på tråden Pass till sin nyfödda bebis?