• solrosen74

recept på vätskeersättning

Ja kan någon hjälpa mig med det? hur länge kan man förvara om man gör en större mängd?

• Svar på tråden recept på vätskeersättning
  • Melle85

1 liter vatten + ½ tsk salt + 8 tsk socker. Du kan ha det i kylskåpet men vet inte hur länge.

• Heleri

OBS! det stod någonstans att man inte ska ge egenkomponerad vätskeersättning till barn.

• Melle85

Det där med att ge egen vätskeersättning till barn går visst bra enligt sjukhuset och sjukvårdsupplysningen.

• Nattviolen

Jag har en femmånaders och fick råd av sj vårdsupplysn arr jag kunde koka egen vätskeers och ge. Har inte kvar rec, men har ett i min läkarbok. Om det behövs kan jag hämta det

• solrosen74

Tack för svaren nu har jag fått recept,Undrar bara om nån vet hur länge det håller sig i kylskåpet

• Molina

I kylskåp kan du ha vätskeersättningen i max 1 dygn står det i min läkarbok.

• hidden angel

fick oxå rådet att inte göra egen. Då de skiljer väldigt mycket trån recept till recept, och det är viktigt att det blir rätt mängd när de e så små

• solrosen74

ja jag fick tipset att göra egen från min BVC sköterska.Av de recepten jag sett här så skiljer det nån tsk i sockermängd annars är dom precis lika.

Svar på tråden recept på vätskeersättning