recept på vätskeersättning
Ja kan någon hjälpa mig med det? hur länge kan man förvara om man gör en större mängd?
Ja kan någon hjälpa mig med det? hur länge kan man förvara om man gör en större mängd?
1 liter vatten + ½ tsk salt + 8 tsk socker. Du kan ha det i kylskåpet men vet inte hur länge.
Här har du lite info + recept:
www.infomedica.se/artikel.asp
www.ltkalmar.se/egenvard/akommor/diarrebarn.htm
OBS! det stod någonstans att man inte ska ge egenkomponerad vätskeersättning till barn.
Det där med att ge egen vätskeersättning till barn går visst bra enligt sjukhuset och sjukvårdsupplysningen.
Jag har en femmånaders och fick råd av sj vårdsupplysn arr jag kunde koka egen vätskeers och ge. Har inte kvar rec, men har ett i min läkarbok. Om det behövs kan jag hämta det
Tack för svaren nu har jag fått recept,Undrar bara om nån vet hur länge det håller sig i kylskåpet
I kylskåp kan du ha vätskeersättningen i max 1 dygn står det i min läkarbok.
okej då vet jag.
fick oxå rådet att inte göra egen. Då de skiljer väldigt mycket trån recept till recept, och det är viktigt att det blir rätt mängd när de e så små
ja jag fick tipset att göra egen från min BVC sköterska.Av de recepten jag sett här så skiljer det nån tsk i sockermängd annars är dom precis lika.