• Nera

Ok med räkor??

har fått veta att det e helt ok att äta räkor, men fick idag höra från min moster att i finland e detta något man avråder från!! min kusin där e gravid å äter inte räkor.... jaha, vad ska man då tro å göra?? jag e halvvegis å äter bara fisk å skaldjur - har dessutom cravings på skagenröra!!!

• Svar på tråden Ok med räkor??
  • Fischbeck

hej hej. skaldjur är helt ok att äta hur mkt du vill. Bara dom inte är råa så ostron kanske du ska hoppa just i påsk. Annars är de bara att frossa på!!!  Glad påsk!

• Mrs

www.slv.se

Dar finns det info om vad livsmedelsverket rekommenderar,
    det ar ju olika i olika lander, men jag har hallt mig till
    denna lista. Rakor och skagen ater jag i massor !

Mrs v 40

• Nera

ok va bra, tack för svaren! då fortsätter jag glatt (å glupskt) mina skagenkvällar..

• Millipillan

Jag är förvirrad när det gäller räkor. På vissa ställen jag läst står det att man inte får äta räkor och på andra ställen tvärtom. Och jag är så sugen på räkor, räkröra, räkbaguetter m.m. Vad ska man tro?

• Tingilya

Minipillan, ät räkor, det e ingen fara ! Det är råa skaldjur som man inte ska äta..som tex, ostron

• Millipillan

Tack för svaret Sandra! Nu ska jag frossa hela påsken...

• Tingilya

Frossa på
    Jag tror jag ska göra detsamma..

• annelie1977

det man kanske skall undvika är väl rökta räkor,,,annars frossa på...jag var som tokig i räkor när jag vänta sonen.

• Tingilya

Rökta räkor? Finns det?
    E de inte kokta innan de röks?

• rebeckaa

Räkor kan man äta så mycket man vill, de är ju kokta.

• Millipillan

Räkbaguette here I come...
    Ha en trevlig påsk allihopa!!!!

• annelie1977

jag tror dom kokas först och sen röks men e inte säker..men jag hade ialla fall undvikit det eftersom man ska va försiktig med rökta produkter..men det är ju upp till var och en!!

• lata kocken Johanna

rökta räkor går bra det med

det är ju inte rökningen i sig som är ngn fara med utan att fisk som är rökt oftast är vakuumförpackad och har lång hållbarhet - DÅ kan ev listeria (som produkten kontaminerats med) växa till skadliga nivåer

så det är en MYT att rökta produkter är ngn fara - läs på slv!
    det är KALLrökta produkter som bör undvikas eftersom de inte tillagas till minst 70 grader

det är hållbarhetstiderna och livsmedelhygienen som är det man ska vara uppmärksam på

• LizLiz76

räkor är ganska långt ner i näringskedjan, därför innehåller de inte lika mkt tungmetaller/miljögifter - har en besserwisser påstått för mig ett tag sen.. Sant? Well, låter vettigt, men jag vet inte..

• lata kocken Johanna

och de dör unga så de hinner inte samla på sig en massa miljögifter

det är ju det som är problemet med tex hälleflundra och stor tonfisk - de är långt upp i närningskedjan och när de äts är de gamla...
    så de hinner samla på sig määäängder med miljögifter

• nelly 1

vad skulle jag in i den här tråden o glo för
    nu vill ju jag ha skagenröra och det NU!!!

Svar på tråden Ok med räkor??