• piglet

Äcklig barnmat på burk

Brukar alltid laga all mat till min dotter själv, men nu till påsk köpte jag en burk inför en lång bilresa. Och usch vad fruktansvärd den var! Fattar inte att man kan ge sina barn burkmat. Det var en Nestlé jag hade köpt, grönsaks- och kalvpuré... och den var nästintill identisk med kattmat. Den luktade som kattmat och såg närpå ut som kattmat. Självklart så fick min dotter inte smaka denna mat - kunde ju själv knappt se på den.

Efter detta kommer jag då definitivt inte att någonsin köpa burkmat till min dotter igen. Fattar inte ens att den säljs (iaf denna sort), måste ju vara fler än jag som ser stora likheter med kattmat. Så äckligt!

• Svar på tråden Äcklig barnmat på burk
  • Leonie

Jag är jätteglad att det finns burkmat, jag hatar att laga mat!

• Leonie

Fast jag måste tillägga att vi mest köper Semper, den konstistensen är faktiskt lite bättre och går även att ge kall (gjorde hela förra sommaren).

• Jennie med ie

Vi har gett sonen en del burkmat från HiPP, bara lakto- eller ovo-vegetariskt, och han har gillar det och den jag smakat på har varit långt ifrån att smaka så som kattmat luktar *s* Men en del annan burkmat luktar verkligen illa, det gåller jag med om.

• Andy Pandy

Det är tur att alla är olika... Jag tycker väl inte heller att burkmaten ser särdeles aptitlig ut, men uppenbarligen älskar barn den ofta. Tror inte att barnen drar paralellen med kattmat direkt Annars skulle knappast Semper, Nestlé och Hipp fortleva på burkfronten. Eller hur? Jag har tvillingar på nu 11 månader och jag hade aldrig orkat eller hunnit laga all mat själv sedan de började äta vid 4 månaders ålder. Har häcken full dagarna i ända ändå, men grattis till dig om du hinner och orkar laga allt själv! Det kanske är skillnad med ett barn, inte vet jag. Lagar 50% själv och köper burkar 50% och det funkar utmärkt för oss. Tack Nestlé för att ni finns!

• karrokarro

Burkmat är ett bra alternativ de dagar man inte orkar laga och fixa eller om man är ute och reser. Men kalvpurén är inte god...fast hur många gillar egentligen kalv? Endel av de är riktigt smakrika tycker jag, och det tycker sonen också, men det är ju olika på barn!

• Pallas

Ja fy! Här är burkmaten om möjligt ännu värre och båda barnen totalvägrar burkmat.

• Magicmum

Tack och lov för burkmaten!
    Jag vet att min dotter får i sig alla vitaminer och mineraler då jag ger henne Semper, Nestlé eller Hipp´s burkmat!

• Aled

Men inte ser egen gjord mat särskilt god ut heller om man blandar allt. Det blir ju en (oftast) brun puré helt enkelt. Innehållet är oftast exakt detsamma som jman har i sin egen lagade mat så jag förstår inte vad som skulle göra den så mycket äckligare. Man skulle ju kunna ha i mer kyddor om man tycker det hjälper, persilja, dill eller annat. Personligen tycker jag att avsaknad av salt kan göra vilken mat som helst rejält trist, men så måste det ju vara tills de kan börja äta salt.

• Leonie

Barn har inga referenser till vad som skulle vara äckligt eller inte när de är så små. Så små barn vet ju inte hur kattmat luktar eller smakar, eller att färgen skulle vara konstig. De är vi föräldrar som medvetet/omedvetet påverkar dem, i alla fall tills att de blir större. Det är vad jag tror.

• Jennie Brunflo

Det är ju kanonbra att det finns burkmat.

Dessutom tycker jag det luktar gott.

Jag har opererat käckarna (i vuxen ålder) och då levde jag på barnmatsburkar i flera veckor...det finns MYCKET gott kan jag säga.

Svar på tråden Äcklig barnmat på burk