• Jennie Brunflo

Jamie Oliver potatisgratäng

Jag söker och söker men finner icke.

Är det någon som har boken eller receptet på hans potatisgratäng med potatis + fänkål (färsk) + något mer...tror det typ är lök och vitlök eller nåt??

Letar som en galning och hittar inte på hemsidan heller.
    Nu har jag köpt fänkål och potatis....men HUR gör man...och vilka proportioner?

• Svar på tråden Jamie Oliver potatisgratäng
  • AnnaK

hittade en annan...

Fänkåls- och potatisgratäng
    Recept för 4 portioner.

6-8 potatisar, ca 500 g
    1 fänkål, ca 300 g
    100 g ädelost
    3-4 dl matgrädde
    Salt & peppar

Skala och strimla potatisen. Strimla fänkålen. blanda i en ugnssäker form. Smula över ädelosten. Blanda grädde, salt och peppar. Häll det över potatisen. Grädda i nedre delen av ugnen 40-60 min.

• Jennie Brunflo

Det där har jag också hittat......men ädelost...går inte hem hos svärfar.

Jag TROR det var vitlök + lök o Jamies....men minnet är bra men kort.

• AnnaK

4 fänkål
    1 kg potatisar
    1 gul lök
    3 dl grädde
    2 dl mjölk

Gratängen kokar vi på spisen, börja med att fräsa finstrimlad lök och fänkål lägg i tunt skivad och skalad potatis, häll på grädde och låt koka på svag värme, späd med mjölk tills potatisen är mjuk. Häll upp i portionsskålar eller en ugnsfast form (går bra att göra dagen innan) gratinera i ugnen

• Jennie Brunflo

Oh ännu ett recept.

Måste få fråga.... hur smakar fänkål?? Jag har aldrig ätit det.

4 fänkålar...det låter ju jättemycket....är det inte det?

Jag vill ju inte att det ska smaka fänkålsgratäng. Eller har det en mild smak eller.....

• Jennie Brunflo

Någon som vet om fänkål smakar konstigt/mycket....eller om 4 st låter normalt i en gratäng.

(Jag har bara en nämligen.)

• Pokergirl

Det låter ju lite mkt måste jag säga. Fänkål har en ganska stark smak, när man tillagar den tar man ju iofs bort både blast och mitten så det blir ju inte så mkt kvar i slutändan. Men det är ju klart, lika mkt potatis som fänkål? Hm... ska söka lite.

• Pokergirl

Säker på att det ska vara fänkål i???

• Pokergirl

Rotselleri- och potatisgratäng

8 pers:
    1 stor sellerirot, skalad, klyftad och tunt skivad
    5 potatisar, skalade och tunt skivade
    5 dl vispgrädde
    1 vitlöksklyfta, finhackad
    1 stor handfull repade timjanblad
    2-3 nävar parmesan eller cheddarost, riven
    1 nypa flingsalt
    nymalen svartpeppar

Värm ugnen till 200 grader. Blanda grönsakerna med timjan, grädde och ost och häll allt i en ugnsfast form. Strö lite mer ost överst och grädda i 35-40 min. tills gratängen är gyllengul och bubblig.

Svar på tråden Jamie Oliver potatisgratäng