• Guldplingan

Någon som haft en halsböld?

Idag har det börjat göra ont i min ena halsmandel..
    jag kollade i spegeln och jag såg nått vitt på mandeln (antagligen var)
    pillade bort det med fingret.. tänkte att jag kollar om en stund igen o ser om det kommit tillbaka.
    När jag tittade igen hade det kommit liite till.. då tryckte jag lätt på mandeln o det kom ut mera vitt var(?)

Läste lite på infomedica.se och kom fram till att det kan vara en halsböld..
    Så nu undrar jag om det finns nån här som haft en halsböld och kan berätta hur jag ska göra och vad gör läkaren o.s.v ???

tack på förhand / Jessica

• Svar på tråden Någon som haft en halsböld?
  • Hanah

Ring till VC imorn o be att få komma o ta ett halsprov, för att se om det finns streptokocker, som du i såfall får penicillin mot

• Nattsaga

Nej men förmodligen har du halsfluss och behöver pencilin. Då har man de där vita prickarna vid manlarna och halsont. Däremot, går du utan att behandla halsflussen kan det bli halsböld. Kolla upp det där!

• Puck76

tror att det du fått ut är skräp. det samlas ibland matrester och bakterier och dyl i groparna i madlarna, visar sig som vita prickar, luktar väldigt illa.
    en halsböld brukar börja som en halsfluss där det sedan sprider sig och blir en varfyld "böld" på utsidan av mandeln, på halsen. så har du inte jätteont i halsen och svårt för att svälja tror jag inte det är någon halsböld.

• Monstermamman

Sambon har haft halsböld och det var inte trevligt säger han. Han höll på att bli riktigt dålig, den svällde upp när han var på kryssning till på det.

~Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp~
  • Hanah

Jag har haft halsböld, men de behövde inte skära i den, utan jag fick antibiotika.

• ensson

Om du misstänker halsböld måste du söka på vårdcentralen då det kan bli rikigt allvarligt. Sök ändå, det låter som om du har halsfluss och kommer förmodligen bli insatt på Kåvepenin som är helt ok att ta om man är gravid.

Krya på dig

• Guldplingan

tack för era svar!

ska ringa akuten imorrn då har det gått 3 dygn så att dom kan göra svalgprovet..
    orkar inte gå med detta till på tisdag

Svar på tråden Någon som haft en halsböld?