vilken olja e nyttigast?
jag har funderat på om nån vet vilken matolja som e nyttigast, innehåller mest antioxidanter, omega 3, mm så man vet vilken man ska använda när man lagar mat.
jag har funderat på om nån vet vilken matolja som e nyttigast, innehåller mest antioxidanter, omega 3, mm så man vet vilken man ska använda när man lagar mat.
Det absolut basta, enligt italienare iaf, ar olivolja!
oliv-olja är det väl? eller?
Rapsolja
Rapsolja
Rapsolja ska vara minst lika bra som olivolja, efter vad jag har förstått.
Kallpressad rapsolja till stekning
Vill lägga till från Anna Skippers sida...
Kokosolja, ohärdad (stekning)
Linfröolja kallpressad
Mandelolja
Olivolja stekning/sallad
Pumpakärnolja
Rapsolja kallpressad
(stekning)
Sesamolja kallpressad
(stekning)
Valnötsolja
Ja, länken var väldigt intressant... men stod ju inte rakt ut att rapsolja var BÄTTRE/NYTTIGARE än olivolja (förutom att den gynnar svensk odling). En sak som luatr åt ett rapsolje-val för mig är ju att den är mer neutral! Man kan lätt bli trött på olivoljesmaken tyvärr...
"Den innehåller också mer omega 3-fettsyror, som tros kunna minska risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar, depression och inflammationer."
Det har spekuletarts i varför Grekerna ligger bland dom länder som har lägst fall av cancer....
Dom tror det är olivoljan...
Personligen tror jag det själv med..
Då olivoljan har en läkande effekt bla vid såriga underliv (vid typ svamp å så).. På vanliga sår överhuvudtaget...
Rapsolja ska vara det bästa enligt senaste rönen.
Har t o m något bättre fettsammansaättning än olivoljan.
Om man vill ha en neutral smak på det man tillagar så är ju raps bättre och det gynnar det svenska lantbruket och förhoppningsvis är det inte lika långa transporter.
Tror det är bättre att smaksätta kalla rätter med olivoljan.
jag ahr hört att rapsoljan har bättre fetter än olivoljan, att den innehåller mindre mättat fett..
jag kör med raps, klarar inte av att olivoljan tar över smaken som den gör
okej!
men det var en kille som känner en läkare, och läkaren hade sagt att när oljan steks, eller blir så upphettad att den kokar så försvinner allt det nyttiga om det stämmer vet jag inte men då känns det ju het meningslöst..
ska man steka maten med annat fett och sen hälla på lite olja när maten är klar då eller?
jag kör med flytande becel med
Isola C:
Ah, missade lilla order "mer"...
Samtidigt nämner hon ju saker om olivoljan, som antioxidanter, som hon inte nämner i samband med rapsolja... men då nämner hon E-vitaminer...
använd ALDRIG kallpressade oljor till stekning - de härsknar!
Anna Skipper har totalt fel i en hel del av vad hon säger, hon kan inte ha ngn utbildning i hur fetter beter sig vid matlagning....
HeddaBigBum: E-vitamin är en naturlig antioxidant.
E-vitamin är precis som Isola skriver en naturlig antioxidant
och sannisen
din läkarkompis har rätt
det är pga att fetterna som är bra härsknar vid högre temperaturer
jag steker själv i tex smör (skippar margariner) och sen har jag en GOOOOD kallpressad nötig rapsolja i dressingar mm