• Annika tvåbarnsmor

Hjälp! Allergisk mot plåster?

Jag tror att min dotter är allergisk mot plåster, kan man det? Jag har aldrig hört om det men nästan varje gång hon har plåster så blir hon jätteröd och får utslag i plåsterkanterna... Vad kan man göra åt det?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Hjälp! Allergisk mot plåster?
  • dekad

Jag brukade också få sådär, skitjobbigt. Det kan väl vara pga limmet, eller också för att det blir för tätt mellan hud och plåster. Prova att testa nån annan sort så kanske det går bättre.

• Annika tvåbarnsmor

Tack! Hur vet man vilka man ska prova, det finns ju miljoner olika sorter? Finns det några på apoteket?

• Smultron65

Jag är också allergisk mot vissa sorters plåster. Det är klistret jag inte tål tror jag. Det brukar oftast vara tygplåster jag inte kan ha. Plastplåster brukar funka för mig i alla fall. Lycka till!

• FKKC

Jag tål bara "sensitive" plåster annars blir jag röd, ibland "skinnflådd och det kliar

• Annika tvåbarnsmor

Tack för svaren

• Tygtiiger

Prata med apotekspersonalen, de brukar ha hyfsad koll på vilka som är bra för känslig hud. Det finns ju kirurgtejp också, om hon tål det kan du ju använda den för att tejpa fast en liten kompressbit istället för vanligt plåster.

• Runguska

Jag får likadant, men bara av apotekets storpack med plåster och någon mer sort som tillverkas på samma ställe. Alltå kollar jag upp vart plåstrena tillverkas, men det är inte det lättaste alla gånger eftersom det inte är riktigt som med kyckling. Nu har jag dock kommit på att billiga plåter oftast fungerar bättre, men de måste bytas oftare. Jag byer dock heller oftare än behöver stå ut med den satans kådan och utslagen!

• Autumn

Japp det kan man vara!
    Lillkillen tål inte så kallad kirurgtejp eller papperstejp som jag kallar det, dvs vanlig vit papprig tejp (har inte testat den hudvänliga hudfärgade varianten). Vi har använt klistrig tygtejp istället (leukoplast) istället. Hade inte en tankte just nu på att vi kommer vara tvugna att hitta ett fungerande plåster också... Får testa på hans pappa som har samma problem ;-D

• Villebusen

Min bror hade samma problem när han var liten. Köpte fixomull på apoteket en sorts tejp som man klipper till rätt storlek. Bredare än vanlig tejp tror att den låg på 7,5 cm eller 10 cm. Sedan började jag få problem och värst är den vita kirurgtejpen. Jag köper idag Mefix är lika som fixomullen men mycket billigare sedan köper jag rena kompresser på storpack (inte ofta man behöver sterila) så klipper jag till egna "plåster" dock måste jag byta en ggn/dygn för att slippa utslag. Så vi använder aldrig plåster i vår familj eftersom på detta sätt så får man i rätt storlek och dessutom så sitter det bättre på fingrar osv. Funkar inte denna "tejp" så får man köpa plåster på tub men den är SVIN dyr och jättesvår att få tag i.

Svar på tråden Hjälp! Allergisk mot plåster?