• Icapika

Beordrad övertid

Någon som vet hur mycket övertid per år en arbetsgivare får beordra?

• Svar på tråden Beordrad övertid
  • KvastHilda

Min fackligt engagerade man säger 200 timmar/år, sedan måste man ha dispens.

• Jennie Brunflo

Det vet jag är olika inom olika branscher. Hör med det fackförbund du tillhör.

• Jennie Brunflo

Mmmm jag tror det är 225 timmar för mig. Men jag har blivit beordad 3 timmar totalt de år jag jobbat.

• Majsan70

En arbetsgivare kan beordra hur mycket som helst men man kan alltid neka!

Är man uppbokad på annat är det inget de kan göra.

• Jennie Brunflo

Man kan inte neka beordrad övertid om man får ordern en viss tid innan den ska verkställas.

• Icapika

Det är min sambo det gäller. Han jobbar på lager och är medlem i Handels. De blir beordrade övertid fyra gånger per år för inventering. Tycker jag är lite elakt.

• Jennie Brunflo

Det låter helt i sin ordning.

Men varför är arbetsgivaren så osmart??? Det vore väl bättre om det ingick i arbetsuppgifterna och i årsarbetstiden.

Knäppt!

• Majsan70

Man kan ALLTID neka. Gäller bara att ange skäl varför man inte kan. Sen kan man hitta på varför inte.

Vi blir beordrade hur mycket som helst och de kan inget göra då vi nekar med skäl.

• Mumin

Jag blir aldrig beordrad och får aldrig ta ut "obeordrad" övertid i pengar. Trist det med för det blir en del övertid ändå för att hinna med eller när man är på kurs.

• KvastHilda

Icapika: Då blir det ju knappast mer än 200 timmar/år, i alla fall.

• Majsan70

Vi får välja mellan att plocka ut ledig tid eller pengar.

Ex.vis. Jag jobbade i lördags. Då får jag den arbetade tiden i komp o övertiden i pengar.

• Icapika

Det är ju det som är jobbigt. De får i princip aldrig ledigt när de blir beordare.
    De har ingen kompledighet, de jobbar enbart eftermiddag/kväll (11.30-21 må-tors, 10-19 fre) och de är några stycken som jobbar dag och de får ta ut komp. Däremot är de lediga en dag var fjärde vecka, t.ex. var fjärde onsdag och då tar de ut komp, men det är liksom förutbestämt av arbetsgivaren att de måste ta ut den tiden.
    Så det är kanske så att det ser bättre ut såsom de gör nu...

Svar på tråden Beordrad övertid