• J A

Ge på kopp VS. Flaska

Om bröst ej är tillgängligt eller behöver vila har vi sedan Ludvig föddes (två veckor sedan) fått rådet att att ge "på kopp" istället för via flaska, nu har vi provat kopp men det är jättesvårt tycker vi. Hur gör andra? När började ni med kopp? Eller gick man på flaska direkt? Joakim & Anna

• Svar på tråden Ge på kopp VS. Flaska
  • jojjo113

Jag tyckte det var ganska enkelt med kopp då den är formad bra framtill så det lätt rinner ner i munnen Använde den några gånger under den första veckan..

Har du problem med amningen så bör du vänta med flaska om det inte är kris, det kan bara störa ännu mera annars..

• Melly

Vi gjorde bort oss tyvärr och gav flaska för tidigt till våran dotter då vande hon sig med flaska och började suga fel på brösten så jag fick problem med såriga bröstvårtor och mjölkstockningar för att hon sög med fel tag. Till slut blev hon så lat av flaskan att hon nästan inte ville ta bröstet alls längre hon orkade inte vänta på att mjölken rann till vid bröstet. Så jag fick sååå mycket problem med amningen var nära att få sluta helt men till slut fick jag hjälp att sluta med flaskan och koppmata istället och då kom amningen igång igen. Så undvik flaskan är mitt råd eran bebis är så liten att det är stor risk att det blir problem med amningen om ni ger flaskan.

• morotsland

Jag tyckte också att det var svårt att koppmata och framför allt fattar jag inte hur det nånsin skulle kunna fungera mängdmässigt förutom i allra första början. Efter bara några veckor har åtminstone mina barn krävt väldigt mycket mat och det skulle aldrig ha gått att koppmata sådana mängder i den hastighet de velat äta.
    Men visst _kan_ flaska som Melly skriver leda till att barnet föredrar flaskan framför bröstet. Så blev det med min äldsta. Då får man ju fundera över hur viktig man känner att amningen är och göra avvägningen därefter. För mig var det ett lätt val eftersom amningen kändes rätt oviktig, men det är ju något som varierar från person till person.

• mammatillpojkar

när vi låg på BB så använde vi kopp (min mjölk hade inte kommit igång redigt) tyckte att det var rättså jobbigt men gjorde det för att dom sa att flaskan lätt kan ersätta bröstet och det ville jag ju inte.. men när han var 3 månader fick vi börja ge ersättning igen och då fungerade det inte med koppen för han skulle bara greppa tag i den och allt åkte ut, då bytte vi till flaska!!

• Tant Green

Vi använde kopp de första 2-3 veckorna ungefär, sen när hon åt mer än en kopp åt gången (eller mer än 50-60 ml) så blev det för bökigt så då började vi med flaska. Det var en stor befrielse att börja med flaskan tyckte jag

• J A

Sudd, du beskriver lite av den känsla som vi också har.
    Ludvig kan dra i sig 80-90ml och då blir det extra bökigt med koppen, vi har kört flaska några gånger när mamma tyckt det varit jobbigt. Och (ta i trä) han har kanongrepp vid amningen fortfarande...

• Åsa78

Jag började ge min dotter ersättning ungefär när hon var runt 1 månad. Hon fick flaskan med en gång..det påverkade inte hennes sugteknik vid ammning.

Nu är hon snart 4 månader och får nästan enbart ersättning..men det beror på att hon inte blev nöjd på bröstmjälken..jag ammar fortfaranade nattetid.

• Ninette

Vill bara säga att det inte behöver betyda att din bebis föredrar flaskan så småningom (dock verkar det som många gör de...)

Min lilltjej fick flaska när hon var ca 1 vecka gammal, för att jag ville få vara lite med min äldre dotter själv, och vi har aldrig gett samtidigt som amningsmål utan oftast 1 flaska/dag. Hon är idag 6,5 månad och kör fortfarande med 1 flaska/dag, ev 2... annars nästan enbart amning då hon inte gillar maten än.

Har inte haft några problem med taget och jag har aldrig haft besvär som tur är på nåt vis. Kan hända att jag är lyckligt lottad men ville bara säga att det åtminstone är möjligt att varva utan att amningen blir lidande.

Nån period ibland har hon velat haft flaska mer men då inte fått utan jag har erbjudit henne bröstet ännu mer (eller enbart) tills hon varit nöjd Har tänkt amma rätt länge till så det har jag varit rätt "hård" på, att hon inte fått flaska hur ofta som helst...

Hoppas det funkar bra för dig oavsett hur du väljer Och grattis till lilla Ludvig

Svar på tråden Ge på kopp VS. Flaska