• Lavendel

Grönt spänne på cykelhjälm?

När maken handlade en cykelhjälm till sonen, 14 mån, så sade expediten att den hjälm barn ska ha när de cyklar inte har grönt spänne. Så hjälmen vi har nu har inte det.

Jag trodde att alla hjälmar som säljs till barn skulle ha grönt spänne. Stämmer det? Det borde väl finnas hjälmar som är godkända för både lek och för att bli skjutsad på cykel?? Var kan man köpa det? Vi handlade i en cykelbutik.

• Svar på tråden Grönt spänne på cykelhjälm?
  • Katten79

Följde med en kompis igår när hon köpte en hjälm till sin dotter o fick då veta
    att den med svarta spännet är en cykelhjälm o den med gröna är en lekhjälm.

Den svarta står i emot ett starkare tryck
    än vad det gröna gör..
    Så den svarta är bättre när dom är ute o cyklar för om dom ramlar så sitter hjälmen kvar bättre..

Som jag förstod det.. Kommer inte ihåg hur mycket trycket var på dom olika spännerna..

• hemlis

Det dinns cykelhjälmar och lekhjälmar med grönt spänne som ska lösas upp om det bli kraftigt tryck runt halsen, vilket det sällan blir om man slår i huvudet.
    Det som kallas lekhjälmar ska man inte ha att leka i för att man inte ska behöva ta av sig hjälmen, dom har man tex när man åker skridksor eller är i pulkabacken.
    man ska aldrig låta barnen ha på sig hjälme när det leker bara för att den har ett grönt spänne. Barnet ska lära sig att om man tex kliver av cykeln så ska hjälmen av. mne om dom själva glömmer sen när dom blir lite äldre, så stryps man inte om olyckan är framme.

• Sassa82

När jag va på säkerhetsinfo så sa dom att barn ALLTID ska ha hjälm med grönt spänne för barn cyklar sen går dom och leker med hjälmen på tror inte att spännet släpper för att barnet ramlar när den cyklar för det.

• thefrog

när jag var på info om säkerhet för barn i bil så pratade hon även om cykelhjälmar och hon sa att oavsett vad de säger i butiken så ska barn upp till åtta år ha hjälm med grönt spänne. den heter lekhjälm för att de kan ha den när de leker med. men är inte cykling för barn lek med? jo. de har ju inte med sig två hjälmar när de cyklar och byter om de ser en klätterställning eller så.
    så ALLTID grönt spänne upp till i alla fall åtta år. det var vad hon sa som informera.

hon sa oxå att de kan vara dåligt informerade om detta även i cykelbutiker. tycker ni ska byta hjälmen så ni får en med grönt spänne.

• Lavendel

Nu är det två månader sedan vi köpte den. Jag trodde att man kunde lita på vad de sa i en affär som ingår i en kedja, men så fel jag hade. Ska inte sätta min fot där mer - utom för att tala om att jag är missnöjd med det köprådet jag fick.
    Undrar om man kan byta ut bara spännet? Det borde vara billigare än att köpa en ny hjälm?

• NyfikenRosa

är du missnöjd och personalen har informerat fel tycker jag att du ska byta hjälmen mot en annan på deras bekostnad! vilken kedja var det?

• aiors

hjälm med grönt spänne är en cykelhjälm, men kallas lekhjälm. Barn som cyklar tar ju inte alltid av sig hjälmen när de springer iväg och leker....Damen från Ntf som informerade på trafikutbildningen på föräldraträffarna på bvc sa att de som säljer cykelhjälmar ibland bara går efter vad den heter och inte vad det är.

• Nicole

jahajaha,men om man har ett svart/rött spänne då?
    de sa i affären (för en vecka sedan) att de är testade och så...

*blir lite fundersam*

• aneka

grönt spänne då de cyklar själva

• Annacecilia

Grönt spänne = när barnen cyklar själva, i icke-trafikerad miljö och är under åtta år. Det gröna spännet löser ut om barnet fastnar vid lek och förhindrar strypning.

Rött/svart spänne = när barnet åker barnsits med en förälder i trafikerad miljö och högre farter. Det röda spännet löser inte ut vid ett ev fall eller krock med bil.

Vi cyklar mycket med sonen bakpå i barnsits. Och jag anser inte att ett grönt spänne är säkert nog för dessa cykelturer. De gröna spännena löser ut LÄTT! Man kan med ganska liten styrka dra isär dem (som ju är bra vid lek) men jag tycker inte alls de är säkra nog för trafikerad miljö. Läser man dessutom i manualen till en cykelhjälm med grönt spänne står det tydligt att de inte är för trafikerade miljöer!!

• Lavendel

Vi cyklar också en hel del i trafik - så då behöver vi förmodligen två hjälmar (när sonen börjar röra sig där jar inte har koll hela tiden). Då känns köpet av hjälmen med svart spänne helt plötsligt inte bortkastat längre!

• Annacecilia

Det låter som om ni handlade på en riktigt bra cykelbutik! Jag har tyvärr upplevt att alltför många "kedjor" inte har koll alls och säljer gröna spännen till barn som ska cykla med föräldrarna i trafik. Vi köpte vår hjälm av en "riktig" cykelhandlare, som dessutom cyklade dagligen med sina 3 barn. Så han hade koll !

Men det är helt rätt, man behöver två hjälmar för cykling, en lekhjälm när de cyklar själva och en för att åka cykelsits! Vi har en uppsjö med hjälmar här hemma, för olika ändamål... Både för sonen och för oss vuxna !

• Aros

Cyklar barnet själv så se till att det har en hjälm med GRÖNT spänne! Mitt ex granne förlorade sin son pga vanlig cykelhjälm (hans död tillsammans med några andra barns är orsaken till att vi idag har hjälmar med grönt spänne). Sonen klättrade i klätterställning och blev hängande, ingen lyckades få ner honom innan det var för sent.

Men även om ni behöver två hjälmar tycker jag ni ska prata med butiken som gav er rådet från första början. Risken är ju att de annars fortsätter att säga fel och något annat barn råkar illa ut.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
Svar på tråden Grönt spänne på cykelhjälm?