• aneka

Göra egen vätskeersättning?

Skruttan är magsjuk och har feber. Ska man ge alvedon på en gång? Man behöver väl inte väcka de små för att dricka? Kan man göra egen vätskeersättning?

• Svar på tråden Göra egen vätskeersättning?
  • Mia83

Koka upp 1l vatten med 6 tsk socker och 0,5tsk salt (recept från sjukvården) och låt svalna. Var väldigt noga med saltmängden, inte bra om det blir för mkt. Håller 24 tim i kyl.

• IsaDenVisa

Jag ringde sjukvårdsupplysningen idag och fick då också recept på vätskeersättning..

1 liter vatten
    en halv tesked salt
    8 teskedar socker och man kan smaksätta med lite fruktjuice..! :)
    Så blandar man bara det och häller det i flaskan!

• miniGrynet

Gör egen vätskeersättning

Blanda 1 liter vatten med 6 teskedar strösocker och 1/2 tesked salt. Smaksätt eventuellt med några droppar pressad citron eller 2 teskedar koncentrerad apelsinjuice. Vätskeersättningen ges sval eller rumstempererad. Den kan förvaras i kylskåp i högst ett dygn.

Texten kommer från www.vardguiden.se
  • hidden angel

kan göra egen, men jag blev rek. att köpa. Då det rä så viktigt att de får i sig rätt mängd av rätt sak så att säga. Så jag köpte.

E hon mycket magsjuk så tycker jag du ska försöka ge henne lite när honm sover oxå. Förmodligen vaknar hon inte av det. Tänk på att ge lite ofta. dvs 5ml var 5 minut är rekomendationerna (sen hur lätt det är att följa de e en annan sak...men så man inte ger ett glas i taget..)

Har hon hög feber? I så fall ska du ge alvedon i alla fall.

• aneka

Hur märker man om barnet blir uttorkat? Ska man ge alvedon bums? Ska de väckas bara för att dricka?

• miniGrynet
    Vet inte så mkt om det kanske... men ska man verkligen ge barnet nåt i munnen när det sover?
    Skulle nog inte jag gjort, men det kanske bara är jag som är "nojjig".
  • hidden angel

aneka.. du kan göra nyptestet tex. Dvs knip på hennes hand, o om huden "stannar" i knipläget e hon uttorkad, om huden går tillbaka e hon inte.

Det är jätteviktigt att du har koll på att hon kissar. Kissar hon inte, så ger du för lite vätska helt enkelt. Helst ska de kissa minst var 8 timme.

(Har precis haft maginfluensabarn här i en vecka....)

• IsaDenVisa

Men hjälp vad olika det var på våra recept..2 tsk socker....har jag fått fel information i dag? Då har de fått för mycket socker ..

• Mia83

Enligt vårdguiden på nätet gäller 6 tsk, vet inte om det är katastrof om det blir fel med sockret. Däremot sa de att det är jätteviktigt att det inte är för mkt salt.

• Alfonsmamman

Hej Aneka. Jag läste om nyp-testet. Jag skulle inte förlita mig på detså, då barns hud inte "svarar" på samma sätt som äldres där nyptesten är mer användbart. Allmänstillståndet, och kisset, hur ofta, färg och lukt. Sällan, mörk och stark lukt, tyder alla på för hög koncentration, och därmed ett tecken på vätskebrist.

Lycka till. Mli

• Niccan

Kanske ät det måttenheterna som har förvirrat en del?

Ibland uppges vätskeersättningens hemmarecept med samma måttstorlek för att inte riskera feldosering, d.v.s. 6 tsk socker och ½ tsk salt per liter vatten, medan det ibland beskrivs som 2 msk socker och ½ tsk salt per liter vatten. Men det är ju samma sockermängd i båda fallen då en msk = 3 tsk...

Viktigt är också att använda vanligt bordssalt, d.v.s. rent NaCl (natriumklorid) och inte t.ex. Seltin som innehåller kaliumklorid = giftigt för små bebisar eller något slags örtsalt! Följer man receptet är et precis lika bra som köpt.

MVH/Niccan

Svar på tråden Göra egen vätskeersättning?