• snutti

Kantareller, farligt för Bebis???

Min syrra har fått för sig att man inte ska äta kantareller när man är gravid pga olyckan i Tjernobyl och strålningarna. Frågade henne var hon fått det ifrån och puckot har ju dragit slutsatsen själv, eftersom att hon har pluggat lite om miljön (ska bli lärare)...

Men givetvis så undrar man ju om man kanske ska passa sig???

• Svar på tråden Kantareller, farligt för Bebis???
  • Eja

oj, har aldirg hört.......har ätit massor....

• MayaPiraya

näe? det är ju så länge sedan så dom halterna som möjligtvis finns kvar lär ju vara jättesmå. du måste nog klämma i dig stora mängder om det ens ska vara farligt tror jag.

• kattis81

jag tror inte det är nån fara, skulle jag ha turen att hitta kantareller skulle jag absolut äta dom det är ju inga jättekvantiteter svamp man äter heller (eller? ;)) och dessutom så borde ju det va lika farligt att äta bär och sånt som växer i naturen som kantareller.. det växer ju ur samma jord menar jag.

• Tingen

Hoppsan.... då kommer mitt barn vara självlysande när det kommer ut
    Bor i Gävletrakten och så vitt jag kommer ihåg hade vi bland de värsta nedfallet efter olyckan i Tjernobyl. I början fick vi inte plocka svamp, äta fisk, äta skjutna djur eller bär eftersom allt skulle testas.
    Men.... vad många kanske inte visste var att vi hade höga halter före olyckan. I tidningarna var det folk, framför allt jägare som lämnade in kött som skjutits före olyckan och halterna ansågs vara för höga för att man skulle kunna äta köttet. Lika så var det med viss bär.
    Men vi åt av det skog och mark gav innan utan att någon hörjde på ögonbrynen över det.

Så summan av det hela är att du kan äta kantarellerna

• maisan

hej!Jag har aldrig hört det.Åt massor av kantareller igår,det blev svampmacor med bacon.*gott*
    Ska man lyssna på vad alla säger så kan man ju snart inte äta någonting.
    Det gäller ju inte bara gravida....det kommer något nytt hela tiden.

• mamma2004

Jag har ätit kantareller, men däremot var det någon som påpekade samma sak för mig, men sa att det gäller väl mest lite norrut (kanske gävle och uppåt?). De kantareller jag har ätit är plockade i östergötland.

• Mammatilltretroll

Om svampar är farligt att äta så borde ju bär och annat i naturen också vara farligt att äta..

Och om man inte ska äta svampar pga radioaktivitet så borde ju ingen äta svamp, gravid eller inte..

Och livsmedelserket borde ju gått ut med nån varning...

• Elfva

Ät du kantareller, så länge du inte tänker äta flera liter om dagen är det knappast nån fara. Faran skulle väl i såfall dessutom gälla för alla svampar, alla blåbär och lingon och annat som hämtar näring i vår natur... Så ät du kantareller, med lagom måtta är det nog ingen fara.

• Dotti

Jag skulle betrakta kantareller som annan insjöfisk. Anledningen till att man inte bör vräka i sig ffa svamp är att de suger åt sig mängder med vatten (som den självklart lever på), och det är precis det vattnet som fiskarna i insjövattnet lever i (som kan vara fullt med tungmetaller. Att det kan vara tungmetaller i vattnet och att man inte bör äta insjöfisk har först och främst att göra med att sjöarna har för dålig tillströmning/frånströmning av vatten, dvs. vattnet står för stilla och därmed lagras eventuella tungmetaller. Bär ser jag som en annan sak, här är de ett resultat av en växt som blommat och suger inte samma mängd av vatten från jorden.

Men som sagt, med de mängder svamp man äter (som t.ex. kantareller) så tror jag definitivt inte att det är någon fara. Man måste ju få leva också!

• H2O

Hos livsmedlesverket finns några sidor om radioaktivitet i livsmedel, och där hittade jag lite om vad som gällde 1996 (10 år efter Tjernobul), tittade inte så himla mycket skall sägas. Och där stod att då, 10 år senare, fortfarande fanns områden (runt Gävle bla) där halterna i bla svamp kan komma över gränsvärdena. MEN, vad som gäller idag, totalt 18 år efter det hände vet jag inte. Sök gärna själv på www.SLV.se , det är alltid det bästa stället att söka korrekt info om livsmedel på.

Jag äter svamp, men det blir ju aldrig flera kilo per år man sätter i sig...

• Lilla K

Skulle man inte få äta kantareller när man är gravid, så skulle det stå på slv.se, men där står inget om det - så ät! Det gör jag!

• snutti

Niquilota : Ja, hon hittade ju på det själv i princip, därav öknamnet

Som jag har hört även av andra så suger kantareller åt sig mer än andra skogsätbara saker.
    Givetvis så trycker jag ju inte i mig en hel pall med kantareller, det man plockar snålar man ju med så att det ska räcka så länge som möjligt, steker nog inte ens en liter per gång.
    Näe, på måndag tänker jag gå ut och plocka kantareller.
    (Jo, man tycker att det borde stå på slv.se om det bör undvikas...)

Tack för alla svar!

Svar på tråden Kantareller, farligt för Bebis???