• NoAngel

Har katten urinvägsinfektion??

Min kastrerade hankatt som är 4 år har idag suttit i lådan otaliga gånger men inte fått ut sig mer än någon droppe..
    Han verkar nu framåt kvällen även slö och ligger och "morrar" när han rör på sig, han ligger med bakbenen isär och verkar ha ont när han har ihop dem..

Någon som vet vad jag kan göra för att hjälpa honom?

Kan man få en veterinär att skriva ut antibiotika utan att man måste åka dit på kontroll?

Där jag bor finns inga veterinärstationer öppna så här i påskhelgen, närmsta jourställe ligger 7 mil härifrån, vill gärna inte åka så långt med honom när han har ont!

• Svar på tråden Har katten urinvägsinfektion??
  • Fåret Shaun

Du kan ringa till vet. och fråga om de ringer in ett recept till katten. Annars kan du nu under påsken försöka få tag på c-vitamin till katten, brukar hjälpa min misse när hon har problem med urinväginfektion, även om hon fått blod i urinen.

• Filantra

Du ska åka in med katten!!!!! Om han har urinsten o "grus" blockerar urinvägarna så kan han inte kissa! Det är fruktansvärt smärtsamt och katten dör ju om urinblåsan sprängs. Min katt hade mycket problem med urinvägarna, ibland vanliga u-infektioner och en gång så allvarligt stopp att jag fick åka i ilfart till djursjukhuset. Då hade det blockerat hans urin så man kunde knappt ta i honom så mycket skrek han. Men han blev ju frisk när de tappat urinen på honom på djursjukhuset.

• siamesen

Skulle ocksa aka in till sjukan rätt snabbt faktiskt.

Vad du kan göra sa länge..kommer lata galet det här men, men..är att du kan försöka ta tag i hans könsorgan och rullade det hart mellan fingrarna och se om det sitter fast "kristaller" där inne..De krossas da nämligen..annars kan de vara riktigt farliga.

• Caréne

Tror knappast att det är en urinvägsinfektion katten har utan snarare "grus" eller en urinsten som blockerar. Du måste åka in med katten akut.
    Detta är mycket smärtsamt och katten kommer att dö om den inte får urinblåsan tömd av en veterinär. Du kan inte vänta tills på tisdag med detta.

• NoAngel

siamesen...

TACK SÅ MYCKET FÖR TIPSET!!

Gjorde som du skrev, så skrek han till lite efter en stund och så kom det ut säkert en halv dl. urin (vet inte hus mycket som ryms i blåsan, men kändes som att det var ganska mycket!) kännde även som lite grus på fingrarna..
    Känns bra att kunnat göra något aktivt!

Katten tackar också! Han ligger nu på min säng och tvättar sig, han ser redan gladare ut..

• siamesen

Varsagod...fast försök fa tag pa en veterinär snabbt ända..i varje fall att prata med och se vad de säger.

• siamesen

Har du fatt tag pa nagon?

• siamesen

Hittade ett nummer du kan ringa

0900-100 51 61

kostar 25 kr och är öppet till midnatt....skulle ringa och fraga om rad om jag var du...som de andra sa sa är det allvarligt om det är blockerat ett längre tag.

Hoppas kissen mar bättre snart..

• Rigmor Mortis

Låter som urinstopp, vilket kan vara dödligt om det inte behandlas. Åk till närmaste veterinär som har jouröppet!

Svar på tråden Har katten urinvägsinfektion??