• Trinity78

Apokryferna

Kan någon förklara närmare för mig vad Apokryferna innebär?

Reality is a bore
  • Svar på tråden Apokryferna
  • Trinity78

Tack, den förklarade lite. Jag undrar dock om innehållet. Hur skiljer sig innehållet i Apokryferna mot texterna i dagens bibel?

Reality is a bore
  • Blah

Nu vet jag inte vilka apokryfer du vill veta mer om, men här har du ett svar från en katolsk präst:

"Vad gäller Gamla Testamentets apokryfer som har integrerats i Bibel 2000 så betraktar vi dem som Guds ord lika mycket som de andra böckerna i Bibeln. Orsaken till att de inte har funnits med i många Biblar har varit att judarna uteslöt dem ur sin Bibel för att de kristna använde dessa böcker flitigt för att bevisa att Jesus är Messias. De finns t.ex. verser som syftar på uppståndelsen. Böckerna uteslöts med det officiella skälet att de var skrivna på grekiska och att hebreiska var judarnas heliga språk. Men judarna hade använt en grekisk översättning av Bibeln i ett par hundra år; Septuaginta och detta hade aldrig varit något problemen förrän de kristna började använda denna översättning som sin Bibel. Den innehöll de 7 apokryfiska böckerna. De nytestamentliga författarna tog för det mesta sina citat från den när de citerade Gamla Testamentet när de skrev de olika böckerna i Nya Testamentet."

Det kanske är Nya testamentets apokryfer du är intresserad av? Isåfall kan nedanstående länk vara intressant, den översta förklarar skillnaden mellan det gnostiska "tänket" och den kristna huvudinriktningen. Det kanske var något sådant du var ute efter?

www.katolik.nu/html/km_gnost.htm
    www.katolik.nu/html/artcl_gnost.htm

www.kanalen.org/bok/rec.php

• Trinity78

Tack så mycket för alla svar! Mycket intressant läsning.

Reality is a bore
Svar på tråden Apokryferna