• Fritzie

Vilka utemöbler ska vi köpa??

Nu ska vi köpa utemöbler och vi var och tittade på Jysk. Där fanns ett bord och 4 stolar för 2999kr. Det var av hardwood men det säger mig ingenting.

Är det någon som vet hur kvalitén är på det? Möblerna ska stå ute hela sommaren så det ska ju tåla regn utan att bli för fult.

Är teak bättre?

Vi vill inte lägga mer än 5-6000 kr för bord, dynor och parasoll. Tar tacksamt mot tips och idéer!!

• Svar på tråden Vilka utemöbler ska vi köpa??
  • pofsan

Jag tror att Hardwood är ett "samlingsnamn" för olika träslag. Det funkar så som de flesta trämöbler som ska stå utomhus, man måste sköta om dom.
    Olja möbeln ordentligt när du får hem den, låt oljan dra in i trät i ca 1/2 timme, torka sedan bort överflödig olja (detta är mycket viktigt annars torkar oljan och bildar små öar ovanpå träytan) Utemöbler utsätts ju för ganska hård slitage med regn, sol, vind, pollen mm så det är extra viktigt att man sköter dom väl om de ska hålla sig snygga och inte spricka.

Teaken har en naturlig olja i sig och behöver inte oljas in, men oljar man den inte blir den grå i färgen. Det är den grå färgen som många gillar hos teak. Om teaken blivit grå (det kan ta flera år) och man vill ha tillbaka den ursprungliga färgen så tvättar man möbeln noga, låter den torka och oljar in den så blir den som ny.

Vill du köpa möbler som ska hålla i flera säsonger tycker jag att du ska satsa på teak.

• Fritzie

Behlver teak inte oljas alls?

• pofsan

Teak är ett kompakt trä som innehåller mycket olja och är därför väldigt motståndskraftigt. Det behöver inte oljas. Ny teak innehåller mycket olja men den torkar ju upp med tiden, det börjar med att möblerna blir ljusare och lite torra på ytan, gammal teak blir grå-nästan silveraktig. Tycker du att det är snyggt så behöver du inte olja alls men vill du att dina möbler ska behålla den gyllenbruna färgen som de har när du köper dom så måste de oljas. Teak är mycket mer lättskötta än andra träslag. Missar du att olja in Hardwood så kan det spricka men glömmer du att olja in teak så gör det inte så mycket (mer än att du får tvätta, slipa och olja för att få tillbaka färgen)

• Fritzie

Hm, vi hade tänkt köpa gruppen av hardwood men vi får kanske tänka om...Så svårt att veta vad man ska göra, lägga 2000kr till och få teak som kanske håller längre eller snåla och köpa hardwood och vara noga med att sköta det.

• pofsan

Åk till någon butik och titta på de olika träslagen, provsitt de olika möblerna och fråga personalen vad de tycker.
    Jag har en liten minibalkong där jag har 2 klappstolar och dom är i eukalyptus (tror jag) Har haft dom i 4 år och de står ute året om men under tak. Jag har bara oljat in dom 1 gång och de är i prima skick. Står möblerna ute oskyddat så slits dom ju mer. Om jag hade en trädgård/altan så skulle jag köpa teak, det är ju så himla tråkigt att behöva tvätta, slipa och olja så fort första vårsolen tittar fram, men jag är ganska lat och bekväm och njuter hellre av solstrålarna i stolen än arbetandes med den

• Aunt Molly

Tänk på att teak är ett regnskogsträd som ofta kommer från skövling av regnskog. Det är bara enstaka träd i regnskogen som är teak eller andra ädelträd, så enorma arealer skövlas till ingen nytta; resten av träden bara bränns (och djuren/ekosystemen med). Det finns ekologisk teak från plantager men det mesta är direkt från regnskogen! IKEA t.ex. har ju som policy att inte handla med regnskogsträ, fråga om det gäller på JYSK också innan du köper teak därifrån. Man kan ju misstänka att lågpriskedjor inte är lika noga med miljön...

• Ammiz

Vi valde att köpa en sådan där klassisk helsvensk utegrupp just pga det med regnskog. Vi tänkte att även om nu träet är odlat på plantage, så kanske det var en regnskog som blev nedhuggen för att ge plantaget. Därmed köpte vi inga möbler på Ikea.

• Aunt Molly

Det är säkert som du skriver Ammiz, att regnskog skövlas för att ge plats för plantager, men det fälls inte lika mycket skog som när man plockar trä direkt ur regnskogen!

Vad glad jag blir att fler bryr sig om att handla ekologiskt!

• millface

Vi valde teak för att det är snyggare och mer tåligt.

Jättesnyggt blev det!

Tycker att färgen på teaken är snyggast men det är ju en smaksak.

Vi satte upp möblerna idag och det blev verkligen supersnyggt!

• Aunt Molly

millface: läste du inläggen om teak och regnskogsskövling?

• millface

Ja det var ju lite sent att läsa nu i efterhand..

Men men nu är det köpt och då får man vara glad att det är fint i allafall!

• Puss och Kram

Jag har haft både teak och furumöbler. Nästa gång jag köper ska det vara i stål/aluminium. För sista gången har jag slipat och oljat dessa jävla möbler som är astunga att flytta.

Nu har jag sagt mitt om trämöbler utomhus... Ursäkta mitt språk

Svar på tråden Vilka utemöbler ska vi köpa??