• totten

Varför spyr jag av familj vitamineral?

Jag vill ha nyttiga vitaminer och mineraler och förut åt jag det utan problem men brukar få illamående lite senare. Nu ett par gånger då jag vaknat på morgonen och tagit i mig familj vitamineral då mådde jag så illa att jag sprang på toan och spydde. Annan gång så var jag tom i magen på morgonen och så när jag skulle ta lunch senare då tog jag en tablett samtidigt med maten och då spydde jag efter vad är det i de som gör att man spyr jag tror man måste ha ätit något först för att kunna ta en tablett men varför är det så? min kompis berättade att hon har samma problem.

• Svar på tråden Varför spyr jag av familj vitamineral?
  • Jennie Brunflo

Det är många som har det problemet.
    Många säger att man ska ta tabletten mitt i måltiden, så man får mat både under och ovanpå tabletten.

Jag har ingen aning om varför det blir så.

• giz

prova att svälja dom med ngt fett....... jag fick gör ont i magen av dom

• MarLe71

Precis likadant för mig. Ibland glömmer man bort sig och slänger i sig en tablett med nästan ingen mat i magen och på ett par minuter så springer man till toan.

Jag tror för min del att det har med magkatarr att göra, jag är jättekänslig för stark mat, lök, paprika etc etc. Tar alltid filmjölk eller naturell yoghurt så fort jag ska ta några som helst tabletter och det funkar jättebra.

• Guldlock74

Testa ett annat märke. Jag har mått superilla av Mitt val kvinna, medan Vitamineral kvinna funkar utan problem.
    Och ta dem ihop med en stor måltid, typ middagen.
    Lycka till

• Cybermum

Man skall ju inte ta en tablett på tom mage, utan när man har ätit lite, kom ihåg att drick gärna ett helt glas vatten, med samband av du tar ACO familj vitamineral, det hjälpte mig när jag måde illa och var gravid...

Min familj äter det tablett märket, utan dottern som a-d droppar...

• Frippa

Har samma problem med vissa vitaminer, jag har en känslig magen!

Jag har frågat kunniga och dom sa såhär:

- Ät inte vitaminer på tom mage. Det kan vara för starkt för magen.
    Det är Selen och c-vitamin som är de största bovarna.
    Dom rekomenderade mig att äta en frukt i samband med vitaminerna. Eller i samband med måltiden, mitt i maten.
    Tycker inte att du ska ta vitaminerna tillsammans med fil eller youghurt efter som de kan "dämpa" effekten av vitaminerna.

Det bästa rådet är att inte ta vitaminer på tom mage. Att du upplever att du mår illa när du ätit och tagit tabletter kan ju vara lite pyskist, man känner efter lite extra. Prova med en banan!

• Nallemajatjejen

jag får också ett fruktansvärt illamående av vitamintabletter men det burkar funka när jag tar dem i samband med mat (brukar ta den mitt i måltiden i så fall)

• Signatur

Järnet kan man också må grymt dåligt av. För att undvika det är det mat som gäller tillsammans med tabletten.

• totten

Nu har jag bytt till MittVal-kvinna och det verkar vara bättre och jag tar det alltid i samband med måltiden så det känns inget efteråt. Skönt! men jag undrar nu vad tar ni för vitaminer under graviditet? är MittVal-kvinna något ni rekomenderar? jag vill ju att bebisen (fröet) i magen ska må bra och få alla näring och vitamin den behöver.

Svar på tråden Varför spyr jag av familj vitamineral?