• Vem där

Långtidsparkering Skavsta - riskfyllt eller OK

Är det någon som vet hur det är att ställa bilen på långtidsparkering på Skavsta flygplats?

Vi tänker flyga iväg 10 dagar i juli och funderar på om vi skall ta hyrbil för att slippa ha bilen parkerad där eller om det är lugnt att stå på deras långtidsparkering.

• Svar på tråden Långtidsparkering Skavsta - riskfyllt eller OK
  • Vem där

Är det för tidigt att puffa

• gemelli

Tror att det är okej, vi ställde bilen där i 6 dagar när vi var i London för 2 år sen. Då hände det inget...

Vi kommer även ställa våran bil däär i sommar när vi ska till Paris...

• The Man

Jag har stått på både Arlanda och Skavsta vid flera tilfällen och haft "turen" att aldrig råka ut för något. Men som vanligt gäller det ju att man utsättersig för en viss risk när man ställer sin bil på en långtidsparkering, i ett P-hus, ute på gatan, i sin carport osv. Hur har du din bil parkerad i vanliga fall????

Jag har råkat ut för inbrott i två av mina bilar sedan 1981. En stod på P-platsn utanför hyreshuset. En stod i car-port utanför vår bostadsrätt. Har också fått skadegörelse på en bil för 20 år sedan när bilen stod på gatan över natten.

Vad jag vill ha sagt med detta är att man aldrig är säker. Du kan ha din bil i garaget på din villafastighet. Under ett inbrott i villan medan du är bortrest stjäl tjuvarna värdefull konst och dyrbar hemelektronik och avslutar med att stjäla dina bilnycklar och fraktar bort allt gods i din stulna bil....

Alltså, hur man än gör har man svansen bak! Se till att din bil har en bra försäkring, larm och kanske elektronisk startspärr. Ställ den sedan där det är bekvämast för dig.

Lycka till och trevlig resa!

• Vem där

The Man det är ju som du säger, man kan aldrig vara säker men det finns ju ställen där det sägs att det verkligen händer mycket och då kan det vara läge att akta sig. Där jag bor är det ganska lugnt, någon lånade visst en cykel på området för ungefär tjugo år sedan ... peppar peppar ...

Jag har ett larm som tjuter så in i bängen - har testat det av misstag - hujedamej vad det lät

• puss

de har ju personal dygnet runt, så det är nog okej.

• Vem där

Det låter ju bra puss, sen gillrar jag några råttfällor i bilen och fyller den med smutstvätt och ett paket tvättmedel innan vi flyger iväg!

• SVejsan

Töm bilen så mycket det går - har ni kombi så lämna INGET i skuffen. Att dra över insynsskydd i en kombi signalerar att "här finns det grejor" även om det är tomt, så dra tillbaka det! Finns det påsar i så drar det intresse till bilen.

• jajja

Det är inte värre än att stå på arlanda,vad jag har hört....

• Piri

Har jobbat på Skavsta och inte hört något... Nu finns ju dessutom ett nybyggt parkeringshus om man inte vill att bilen ska stå utomhus. Men där ska det visst vara så dyrt att ingen parkerar där..

Om ni bor i Stockholm, Södertälje, Norrköping eller Linköping så går det ju dessutom flygbussar så att ni slipper tänka på parkering. Busstider finns på www.flygbussarna.com

• Vem där

Tack för alla bra tips. Vi har ju lite längre att åka tyvärr så vi måste nog ta bil, vår egen eller hyrbil. Tömma den ordentligt får det nog bli.

• Piri

Om ni vill ta hyrbil så finns ju tre olika bolag stationerade på Skavsta, Hertz, Avis och Budget om jag inte minns fel. Kanske kan ni hyra via nåt av dem? Borde gå att fixa nån liten deal... Bara en fundering från min sida...

• Vem där

Piri, man kanske kan hyra bara för resan till Skvavsta och lämna ifrån sig bilen för att hyra på nytt när vi åker hem. Det var en bra idé, det ska jag kolla

Svar på tråden Långtidsparkering Skavsta - riskfyllt eller OK