• Naty

Nån som varit till dessa grekiska öar?

Votslakia
    Phytagonian
    Kokari
    Ixia
    Faliraki

Vad har ni för erfarenheter av dessa ställen? vilket hotell bodde ni på? fina stränder, annat ni vill berätta? :) Kackerlackor eller skalbaggar i hotel rummen??

• Svar på tråden Nån som varit till dessa grekiska öar?
  • niojag

Votslakia, Pythagorion och Kokkari är orter på ön Samos. Om man vill resa till Samos med barn är nog Kokkari det alternativ som är bäst, även om jag älskar hela ön!!!

• Naty

jo fast vi tänkte åka utan barn. Är det jätte dyrt där?

• sweetpea

Nej, Pythagorion är klart bäst - alla kategorier, tycker jag. Kokkari är blåsigt och enformigt, Votsalakia bara en bilväg och några hotell. Pythagorion är en riktig by med en visserligen turistifierad hamnpromenad, men också det genuina livet i gränderna bakom. Dessutom kan man bo med en enorm utsikt över bukten om man bor en bit uppe på berget.

Nej, Naty, det är inte dyrt. Inte dyrare än någon annanstans i Grekland, i alla fall, och i många fall billigare än Sverige.

Har du missat www.kalimera.se kan jag bara rekommendera att du tar dig en titt, där finns all info du behöver och ett forum med människor att fråga.

• Amorella

Vi har varit på Samos många gånger! Jag tycker Pythagorion är klart bäst. Kokkari på nordkusten är mycket blåsigare. Kanske en söt stad, men inte alls som Pythagorion. Samos stad är ingen höjdare alls att bo i. Votsalakia ligger väldigt "off".

Samos är en liten stad så man kan ta sig runt nästan var som helst på ön över dagen. Så bor man i Pythagorion kan man enkelt ta sig till någon av stränderna på nordkusten eller till Samos stad för shopping. Det går båtar från Pythagorion till Patmos (min älsklingsö!) om man vill åka dit på dagsutflykt liksom badbåtar.

I Pythagorion har vi bott på Labito (som vi inte alls gillade), Studio Nikos och ett tredje ställe som jag absolut inte kommer på namnet på. Man kan bo antingen inne i Pythagorion (nära till restauranger m.m.) eller ute i Potokaki eller vid Doryssa (nära till stranden). Det är billigt att ta taxi mellan Pytahagorion och Potokaki/Doryssa (ett par km), så egentligen spelar det ingen roll var man bor.

Doryssa-stranden är jättefin, men det finns också mysiga mindre stränder på nordkusten. Sedan är Psilli Amos också väldigt fin.

• jajja
    Nope!!! jag har varit på Zakyntos och på Korfu.
    Korfu var trisst.
    Men Zakyntos var gudomligt.....
  • lilla tessan

Kefalonia är också gudomligt.. Helt underbara stränder..
    Droppstensgrottor, Berg, Relativt fina hotell osv..
    Lagom billigt är det där också..

• Sötling

Ixia och Faliraki ligger på Rhodos och där har jag varit flera gånger, men sista gången var jag bara 21 och älskade att festa och var ute hela nätterna och dansade. Och då passade dessa ställen perfekt!

Ixia ligger nära Rhodos stad som är en fin stad med en mysig gammal del med charmiga torg och restauranger, men full med unga festsugna personer under högsäsongen.

Faliraki ligger på östkusten och har en fin lång strand, men ganska blåsig. Tyvärr är orten packad med unga britter som festar hårt och det har varit lite av ett inneställe för britterna de senaste åren.

Vill ni fortfarande åka till Rhodos skulle jag rekommendera att ni åker innan juni eller efter augusti när det är lugnare. Men ifall ni är ute efter att festa och gå på pubrundor och dansa med halvnakna tonåringar på skum-diskot så är det perfekt!

• Amorella

Och jag kan ju tillägga att Samos inte är party party... Det finns väl några barer med lite mer liv i, men annars är det mest lugna musikbarer längs strandpromenaden i Pythagorion där man tar en drink och sitter och myser tillsammans... Vi tycker det är perfekt, men det beror ju på vad man är ute efter.

• iolanthe

Jag tyckte inte man märkte nåt av alla festande ungdomar på Rhodos. Alla barer och nattklubbar ligger ju på samma gata och dit behöver man ju inte gå om man inte vill.

Vi gick genom där en kväll, och det var ganska jobbigt faktiskt, med massa inkastara, högljudd musik och fulla människor. Men i resten av stan var det väldigt lugnt faktiskt. Så det blir ju vad man gör det till.

Svar på tråden Nån som varit till dessa grekiska öar?