• Pallas

Behöver recept på vegetarisk paj

Jag tänkte bjuda på vegetarisk paj till lunch på Viktors födelsedagskalas och har ägnat senaste halvtimmen till att leta smarriga recept, men det är tydligen som förgjort! Pajen får nämligen inte innehålla mjölkprodukter och jag blir galen! Är det inte ost så är det creme fraiche (finns inte att få tag på även om jag skulle) eller så är det spenat (som minstingen inte får äta).

Jag har mjölkfria alternativ till margarin och vanlig mjölk men sen är det typ stopp. Har ni nåt gott recept på lager som kan passa mina behov?

• Svar på tråden Behöver recept på vegetarisk paj
  • Nettan73
    Gör en paj med äggstanning på din alternativa mjölk o ägg..

Bara fylla ett pajskal med goda grönsaker och sen hälla äggstanningen över..
  • AnnaK

Vegetarisk currykryddad paj
    8 Bitar

Pajdeg

300 g Potatis; kokt, pressad
    3 dl Bovetemjöl
    1 dl Sesamolja
    1/2 dl Maizena
    1 1/2 ts Bakpulver
    1 ts Örtsalt
    1 ts Körvel
    3 tb Vatten; kallt

Fyllning

2 lg Äpple
    1 Gul lök
    1 tb Sesamolja
    1 ts Curry
    200 g Champinjoner
    1 1/2 dl Kokta röda linser
    1 1/2 dl Kokt råris; eller avoriris
    1 ts Maizena
    1 dl Vatten
    1 1/2 dl Mellangrädde
    1 ts Örtsalt
    1 ts Allkrydda Svartpeppar

Dekoration

2 tb Solroskärnor

Blanda alla ingredienser till degen i en matberedare. Forma degen till en stor platt kaka. Låt vila mellan bakplåtspapper i kylskåp minst 30 minuter.

Skala och hacka äpplena och lök. Fräs dem försiktigt i olja tillsammans med curry. Rör om. Tillsätt hackade champinjoner och låt fräsa med några minuter. Sikta över maizena. Tillsätt vatten och grädde. Rör om och låt puttra ihop några minuter. Tillsätt linser och ris. Rör om och krydda.

Kavla ut degen mellan bakplåtspapper. Tryck ner och forma den i en smord pajform (spara deg till dekoration). Forma kanten med en gaffel och pricka botten. Lägg smala aluminiumremsor runt kanten så att degen inte ramlar ner. Förgrädda 10 minuter i 200°. Lägg fyllningen i pajskalet. Garnera med deg skuren i remsor. Strö över solroskärnor. Grädda i 225° ugn i 20 minuter.

• Linnie Pinnie

Gäller det all slags ost, även mozzarella? Finns annars en grymt god paj, som är lätt att tillaga, på icas hemsida; Zuccinipaj med pesto, heter den! Har nästan fått stående ovationen varje gång jag bjudit på den... =)

Svar på tråden Behöver recept på vegetarisk paj