• vadskajaghetadå

Autism, är ni oroliga för det?

Jag tycker det låter lite "läskigt", en tjej jag känner jobbar med autistiska barn och hon säger att oftast utvecklas barnen helt normalt, börjar gå och prata till att sen bara stanna upp och gå bakåt i utvecklingen, ändå upp till kanske 5 års ålder!

Jag skulle ha så svårt att tänka mig att oscar som utvecklas så bra bara kanske en dag vänder och sen bara pang blir som de stackars barnen som gick på en skola brevid min gamla skola, dom vara helt "inne" i sig själva och skrek mycket etc

Men sen finns det väl olika grader...

låter lite "läskigt"

• Svar på tråden Autism, är ni oroliga för det?
  • Nettan73

Nä, jag måste få säga emot din vän - jag har aldrig hört talas om att autism skulle dyka upp plötsligt när barnet är föera år. Nej, autism är en störning som de allra flesta föräldrar "känner av" redan när barnet är litet. Jag tycker inte att du ska oroa dig för att din pojke skulle få autism!!!!

• vadskajaghetadå

okej!! hon kanske inte riktigt vet!?

hon säger att det är nåt man föds med men att det uppträder vid rätt sen ålder, att dom utvecklas jättebra men sen bara går baklänges

• Nettan73

Eftersom det framför allt är en social störning så kan det vara svårt att veta säkert när barnet är litet. Men de flesta föräldrar känner tidigt att allt inte är riktigt som det ska.. Men ju äldre barnet blir desto mer handikappad blir barnet, allt som oftast, eftersom samhället o alla vi människor ställer högre krav på barnets sociala förmåga ju äldre barnet är..

• Sötboll

Man KAN se autistiska drag på små barn men det är ovanligt med diagnos före 3 års åldern. Ofta är det omgivningen snarare än föräldrarna som ser och nämner att något kan vara fel på barnet då föräldrarna helst vill tro/se att barnet bara är lite inåtvänt och vill inte se att det kan vara något fel med barnet. Barnet kan ha svårt med socialt samspel/kanske inte leker som andra barn osv. Men det är väldigt olika från fall till fall.

• Mickis74

Nej, jag är inte orolig......

• vadskajaghetadå

okej men fysiska drag då? finns det såna?

• Turran

Jag ar lite av en hypokondriker och jag fick en autism skrack efter Millie fatt sin MMR spruta. Jag hade tittat pa ett program om regressiv autism och var jatteorolig over detta trots att Millie har utvecklats jattebra och varit tidig med det mesta. Vi tog henne iallafall till barnlakaren som lugnade ner mig och sa att Millie inte visade nagra som helst tecken pa autism. Tack och lov. Min sambo tyckte att det var jattepinsamt eftersom vi varit pa sjukhuset X antal ganger da jag varit orolig for an det ena, an det andra...

• Istappen

Jag har jobbat som personlig assisten för en autistsik pojke, hans föräldrar började misstänka något ungeär vid 7 månader ålder, för han lekte inte me leksakerna som andra barn, men även om han e utredd sen dess så va han 4 år innan han fick sin "grunddiagons" , sen kommer de ta flera år innan man kan fastställa vilka mer diagonser han troligtvis har så som utvecklingstörningar och liknande.

• Loke2002

jag har jobbat med autistiska.. där fanns det två stycken som fick Autism efter 5års ålder!!! De kunde prata gå allt som ett "normalt" barn kan, och sen vände det!! så det där om att barn inte kan få det senare är inte riktigt sant!! Det finns undantag!!

Svar på tråden Autism, är ni oroliga för det?