• dakoda

Räkor och gravid?????

Jag undrar över det här med räkor och graviditet. Räkor listas inte specifikt på livsmedelsverkets lista..... Räkorna man köper är ju redan kokta, men räknas de som råa i alla fall????? Är såå sugen på räkor i kväll, men är lite osäker på om det är så himla smart egentligen... Hjälp! :)

• Svar på tråden Räkor och gravid?????
  • Fru Längtan

Räkor är helt ok att äta. Desutom så är det nyttigt. Kanske kan få min man att köpa till i kväll för nu blev jag också sugen.

• Jenniefager

Jag totalt älskar räkor! Fick höra av en annan gravid att man absolut inte skule äta räkor. Som tur är, är det ju fel! Det är bara att äta hur mycket som helst!
    Själv ska jag på kräftskiva imorgon och äta massor av räkor!!

• kvabbso

Inga problem, ät på bara! Men varför tror du att de kokta räkorna skulle räknas som råa?

• dakoda

Tack för alla svar!!!! Kvabbso: på slv's hemsida står att man ej ska äta råa skaldjur. Skulle aldrig få för mig (gravid eller inte) att äta något från havet som inte är kokt/inlagt/tillagat på något sätt. Därför var jag osäker på om de räknar räkorna som råa eller ej..... :) Trevlig helg på er allihop!

• BaraPyssel

Räkor är kokta så är hur mycket du vill. Du vill inte äta dom råa, är slemmiga då.
    Kram Joanna

• NK80

Var precis runt och sökte efter om man kunde äta räkor som gravid. Var faktiskt osäker på om de man åt va råa eller kokta *känner mig lite dum*. Tack, nu vet jag att jag kan vräka i mig räkor imorgon!

• mimmipigg

Dom enda skaldjur man äter råa är väl ostron - vad jag jag vet!

• H2O

Räkor innehåller dessutom kalcium som är bra för din och bebbens benstomme, så mumsa på bara!

Jag blev också sugen nu!

• Myggan97

Jag ÄLSKAR räkor i vanliga fall, men sen jag blev gravid kan jag inte äta dom.... Smakar bara peck!!!! Avis på alla som blir sugna och kan äta dom...

• Vilde försök 3

Räkor är helt okej att äta. Det har iallafall min barnmorska sagt till mig. Även kräftor går bra :)

Svar på tråden Räkor och gravid?????