• Jennie Brunflo

Vegetarian / veganfråga

När jag var yngre då hette det:

vegetarian = äter inte kött, fisk, fågel och ägg

Laktovegetarian = äter även mjölkprodukter

Laktoovovegetarian = äter även mjölk och äggprodukter

vegan = person som äter enbart växtprodukter

Är det inte så längre?

Tänkte.....för nu har jag fått så många kommentarer när jag gett mattips så jag måste fråga.

• Svar på tråden Vegetarian / veganfråga
  • Egwene

Jo, det stämmer nog.

Om du tänker på det där med efterrättstråden, så kan man alltså som vegetarian äta ägg och mjölk, men inte gelatin eftersom det kommer från hud och ben från djur.

• Anova

Jo självklart! Men så har det tillkommit demivegitarianer (halvveggosar) som äter kött ibland, och så finns "Pescetarianer" som kallar sig veggosar men äter fisk.

• Jennie Brunflo

Som vegetarian kan du äta gelatin mm......men inte som vegan.
    Som laktoovovegetarian kan du äta olja, gelatin, smör, grädde, mjölk mm.

Som vegan kan du inte ha skinnkläder och liknande heller....men det kan du som vegetarian.

Det jag reagerar på är att folk säger att "hon är vegetarian"...och så säger jag..."ja men då kan hon äta det ...men inte det"....och får då till svar (ofta) "jamen hon är inte vegan".

Just vegetarian verkar folk tolka lite hur dom vill.

Min sambo fick en ny jobbarkompis som är vegetarian (säger hon), men hon tog gelegodis när det bjöds och åt räksoppa till lunch. Då frågade de henne igen om hon var vegetarian."Ja det är jag men jag äter fisk, skaldjur, ägg, mjölk och fågel."

Så begreppet är så vitt tycker jag.

• Signatur

Jag äter vegetarisk mat (för att vara korrekt lakto-ovo-vegetarian). Har dock märkt att icke-vegetarianer inte har så stor koll (och ibland har inte vegetarianerna själva det heller).
    Så jag har tagit för vana att alltid fråga/förklara. Då blir det inte fel.

• Annapanna

Tror att många säger att de är vegetarianer för att förenkla situationer....om någon frågar orkar man liksom inte gå igenom hela listan på vad man äter och inte äter.

Sedan finns det människor som jag, som har svårt att sätta en etikett på vad man "är" eftersom man inte har någon moralisk,etisk eller hälsotanke bakom sina matval. Jag äter inte kött,fisk,fågel. Äter inte ägg som de är men gärna i bullar . Jag äter inte gelatin, men kan ha mjölk i kaffet osv.....

• Signatur

fast som lakto-ovo äter man inte självklart gelatin...

• citronella

Vi kallade alla som inte följer definitionerna du lämnade för "uteslutare" när jag läste till kostekonom dvs de uteslöt nötkött eller gris. Fattar inte hur man som vegetarian kan äta gelatin och att äta kyckling är för mig obegripligt om man nu är veg. av djurväns-skäl.

Svar på tråden Vegetarian / veganfråga